Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Σάββατο 4 Ιουλίου 2015

ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ Υπό τις προσταγές τους παίκτες και ομάδες



Το κυνήγι κερδών στην αγορά της Ασίας οδήγησε σε συμφωνία τον Κριστιάνο Ρονάλντο της Ρεάλ Μαδρίτης με τον ιδιοκτήτη της ανταγωνιστικής Βαλένθια
Το κυνήγι κερδών στην αγορά της Ασίας οδήγησε σε συμφωνία τον Κριστιάνο Ρονάλντο της Ρεάλ Μαδρίτης με τον ιδιοκτήτη της ανταγωνιστικής Βαλένθια
Λίγο πριν από το ξέσπασμα του σκανδάλου διαφθοράς στους κόλπους της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας, μια είδηση είχε κάνει επίσης αίσθηση. Αυτή αφορούσε τις αποκαλύψεις για το ρόλο των πολυεθνικών - χορηγών στην επιλογή των παικτών της Εθνικής ομάδας της Βραζιλίας μιας και το ποιος θα έπαιζε και το πόσο εξαρτιόταν απ' τις... υποδείξεις των χορηγών.
Σε ένα άλλο περιστατικό που συνέβη μόλις πριν από λίγες μέρες στο Ηράκλειο της Κρήτης, κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος μπάσκετ εφήβων (Κ-19), παίκτης της Κροατίας, ο Αντε Αζόρ, που θεωρείται απ' τα μεγαλύτερα ταλέντα του κροατικού μπάσκετ, υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει την αποστολή. Αιτία, η άρνηση να φορέσει συγκεκριμένη φίρμα παπουτσιών, που είναι χορηγός της Ομοσπονδίας, αφού ο ίδιος είχε συμβόλαιο με ανταγωνιστική εταιρεία. Το θέμα έφτασε στα άκρα και λίγο πριν από την έναρξη των αγώνων η Ομοσπονδία τού απαγόρευσε τη συμμετοχή.
Σε μια άλλη περίπτωση, ο δημοφιλής Πορτογάλος ποδοσφαιριστής της Ρεάλ Μαδρίτης Κριστιάν Ρονάλντο δεν είχε το παραμικρό πρόβλημα να πουλήσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της εικόνας του, κυρίως στην Ασία, σε εταιρεία του προέδρου της ανταγωνιστικής στο πρωτάθλημα Ισπανίας Βαλένθια.

Βαθαίνουν οι ρίζες της εμπορευματοποίησης
Τα συγκεκριμένα περιστατικά μπορεί να έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες, αντιθέσεις και τη διαφορά μεγεθών, ωστόσο έχουν και έναν κοινό παρονομαστή. Το γεγονός ότι αποτελούν την πλήρη επιβεβαίωση της σημερινής πραγματικότητας που επικρατεί στο οικοδόμημα του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού. Ενός αθλητισμού που η μετατροπή του σε ένα ιδιαίτερα κερδοφόρο προϊόν προς πώληση το καθιστά πρόσφορο έδαφος ώστε οι πολυεθνικές με το ρόλο των χορηγών να κάνουν τα δικά τους παιχνίδια. Και όσο το προϊόν πουλάει, όσο αυξάνονται τα κέρδη, τόσο αυτά τα παιχνίδια θα απλώνουν τις ρίζες τους φθάνοντας πλέον σε ό,τι σχετίζεται με τον αθλητισμό, τόσο η μάχη για το μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα των κερδών θα γίνεται αμείλικτη και χωρίς φραγμούς.
Το ποιος θα έπαιζε στην Εθνική Βραζιλίας μόνο με αγωνιστικά κριτήρια φαίνεται να μην καθοριζόταν
Το ποιος θα έπαιζε στην Εθνική Βραζιλίας μόνο με αγωνιστικά κριτήρια φαίνεται να μην καθοριζόταν
Πλέον, από την άλλοτε «παραδοσιακή» χορηγία σε μια αθλητική διοργάνωση για λόγους διαφήμισης, φθάσαμε σήμερα στις αυταρχικές λογικές των πολυεθνικών για το τι θα πρέπει να τρώνε ή να πίνουν οι φίλαθλοι κατά τη διάρκεια μιας διοργάνωσις (π.χ. Ολυμπιακοί Αγώνες) ή ακόμα και τι μπλουζάκια θα φορούν στις εξέδρες, τα οποία δεν πρέπει να φέρουν κάποιο λογότυπο ανταγωνιστικού χορηγού (π.χ. διοργανώσεις Εuro, Μουντιάλ). Τώρα, βλέπουμε ακόμα και να διατάσσουν ή να καθορίζουν με τις ενέργειές τους το ποιος παίκτης θα παίξει. Με ό,τι συνεπάγεται βέβαια αυτό για την πορεία της κάθε ομάδας σε κάποια διοργάνωση.

Το παρασκηνιακό παιχνίδι και ο ρόλος των παικτών
Σημαντικό μέρος βέβαια αυτής της μάχης αποτελούν και οι ίδιοι οι αθλητές, τους οποίους το δέσιμο με τα παχυλά συμβόλαια μετατρέπει σε ...χρυσοφόρες μαριονέτες, που θα πρέπει να κινηθούν στους ρυθμούς των πολυεθνικών ή των κυκλωμάτων μάνατζερς.
Είναι υποχρεωμένοι είτε να δεχθούν αυτά που επιτάσσουν οι πολυεθνικές είτε να γίνουν τα θύματα αυτής της μάχης. Για παράδειγμα, κάθε άλλο παρά σε δεύτερη μοίρα θα πρέπει να περάσει το ότι στο περιστατικό με τον παίκτη της Κροατίας μιλάμε για ένα μόλις 19 ετών παιδί, που είχε όμως υπογράψει το δικό του συμβόλαιο με την πολυεθνική, η οποία θα καθορίσει από δω και πέρα την καριέρα του. Ο συγκεκριμένος παίκτης κόπηκε τελικά από την αποστολή αφού οι εμπορικοί ανταγωνισμοί τού στέρησαν ουσιαστικά το δικαίωμα να αγωνιστεί. Και βέβαια, όπως ενδέχεται να γίνει και άλλες φορές στο μέλλον...
Χωρίς τον καλύτερό τους παίκτη αγωνίστηκαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Μπάσκετ εφήβων οι Κροάτες εξαιτίας του εμπορικού ανταγωνισμού
Χωρίς τον καλύτερό τους παίκτη αγωνίστηκαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Μπάσκετ εφήβων οι Κροάτες εξαιτίας του εμπορικού ανταγωνισμού
Σε ένα άλλο παράδειγμα, στο περιστατικό με τη Βραζιλία αν κάποιος απ' τους παίκτες, και μάλιστα απ' τους λεγόμενους πρωτοκλασάτους, ήταν τραυματίας, για να πιστοποιηθεί αυτό δεν έφθανε μόνο η εκτίμηση του ιατρικού τιμ της Εθνικής. Εάν η πολυεθνική είχε τις αμφιβολίες της θα έπρεπε να εξεταστεί και από δικό της γιατρό για να αποδειχθεί εάν λέει αλήθεια ή ψέματα. Παράλληλα, η εν λόγω συνεργασία της Ομοσπονδίας, σύμφωνα με τις αποκαλύψεις και παρά τις όποιες διαψεύσεις έκαναν οι άνθρωποι του βραζιλιάνικου ποδοσφαίρου, ήταν σε ισχύ σχεδόν 16 χρόνια. Μετατρέποντας ουσιαστικά σε... κομπάρσο τον κάθε ομοσπονδιακό τεχνικό που είχε περάσει απ' αυτή τη θέση όλη αυτή την περίοδο. Κι όμως, από πλευράς παικτών ποτέ δεν ειπώθηκε το παραμικρό, ακόμα και απ' τους λεγόμενους χαμένους της υπόθεσης.
Στην περίπτωση του Κριστιάνο Ρονάλντο, ο ίδιος ανακοίνωσε στο διαδίκτυο με ιδιαίτερη χαρά τη συμφωνία με την εταιρεία «μάνατζμεντ» του προέδρου της Βαλένθια, επιχειρηματία από τη Σιγκαπούρη, τονίζοντας πως αυτή θα πάει το «brand στο επόμενο στάδιο, ειδικά στην Ασία». Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι ενδεχομένως θα... απαιτήσει η αγορά της Ασίας από τον Πορτογάλο σε ένα μελλοντικό κρίσιμο αγώνα με τη Βαλένθια για το Πρωτάθλημα ή το Κύπελλο Ισπανίας αφού η Ρεάλ Μαδρίτης και η Βαλένθια είναι απ' τους βασικούς ανταγωνιστές (μαζί με Μπαρτσελόνα και Ατλέτικο Μαδρίτης) κάθε φορά.