Την καθέλκυση του υποβρυχίου «Πιπίνος» στα «Ελληνικά Ναυπηγεία AE» (ΕΝΑΕ) (είναι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) προγραμματίζει η κυβέρνηση για μεθαύριο, Δευτέρα, με όλες τις προβλεπόμενες επισημότητες και τυμπανοκρουσίες, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίζεται το μέλλον των ναυπηγείων και των εργαζομένων τους, ούτε και οι ανάγκες άμυνας της χώρας.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στην τελετή καθέλκυσης θα παρευρεθούν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο πρωθυπουργός, ο πρόεδρος της Βουλής, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο υπουργός Αμυνας, ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αρχηγοί κομμάτων, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, άλλοι ανώτατοι αξιωματικοί, η περιφερειάρχης Αττικής, ο αρχιεπίσκοπος κ.ά.
Ωστόσο, η παρουσία τόσων «επισήμων» και οι παράτες δεν κρύβουν το γεγονός ότι τα ΕΝΑΕ «αργοπεθαίνουν» χρόνια τώρα ως ιδιοκτησία του Αραβα επιχειρηματία Σάφα και της γερμανικής «HDW». Οι εργαζόμενοί τους χρόνια ολόκληρα υπέφεραν και υποφέρουν από την ένταση της εκμετάλλευσης. Σήμερα τους οφείλονται δεδουλευμένα από τις 18 Απρίλη 2012. Υπενθυμίζεται ότι το αραβογερμανικό μονοπώλιο, αφού εισέπραξε τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, ουσιαστικά έβαλε λουκέτο στο Σκαραμαγκά, καταδικάζοντας τους εργαζόμενους στην απληρωσιά και την εκ περιτροπής εργασία, ενώ ταυτόχρονα οι εγκαταστάσεις του Ναυπηγείου κυριολεκτικά σκουριάζουν.
Η κυβέρνηση, προκειμένου να παραλάβει κάποια στιγμή τα, όντως σημαντικά για την άμυνα της χώρας, νεότευκτα υποβρύχια «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» (κλάσης 214), καθώς και το παλαιότερο «ΩΚΕΑΝΟΣ» (κλάσης 209, εντάχτηκε σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού), δρομολόγησε εξελίξεις ώστε να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες στα ναυπηγεία, οι δε 835 εναπομείναντες εργαζόμενοι ωθήθηκαν να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις με το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) με μισθούς από 850 ευρώ και μειώσεις 35% σε σχέση με τις αμοιβές που είχαν παλιότερα.
Επιπλέον, υπάρχουν άλλοι 120 εργαζόμενοι που είχαν αποσπαστεί σε θυγατρική των ΕΝΑΕ («ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ»), με αντικείμενο δουλειές του ΟΣΕ, του ΗΣΑΠ κλπ. Την προηγούμενη Τετάρτη, 1 Οκτώβρη, έλαβαν πρόσκληση από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) να προσέλθουν από Τρίτη 7 έως Παρασκευή 10 Οκτώβρη στο χώρο των ναυπηγείων όπου κατασκευάζονται υποβρύχια «προκειμένου να ενημερωθούν σε ό,τι αφορά στη συμφωνία, με την οποία θα συμβληθούν με το ΠΝ για να παράσχουν τις απαιτούμενες υπηρεσίες τους μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών στα υποβρύχια». Οπως αναμένεται θα κληθούν κι αυτοί να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις με το ΠΝ, με χαμηλότερους μισθούς.
Δουλειά με ημερομηνία λήξης
Επιπρόσθετα, η σύμβαση με το ΠΝ έχει διάρκεια το πολύ δύο χρόνια, όσο υπολογίζεται ότι θα διαρκέσουν η κατασκευή και οι δοκιμές των υποβρυχίων στο νερό (διαρκούν από έξι μήνες έως ένα χρόνο). Οι εργαζόμενοι δουλεύουν, δηλαδή, με ημερομηνία λήξης και μειωμένους μισθούς, καθώς από εκεί και πέρα το μέλλον του ναυπηγείου είναι άδηλο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα άλλα τρία υποβρύχια πέραν του «ΠΙΠΙΝΟΥ», το «ΩΚΕΑΝΟΣ» είναι σε καλή κατάσταση και αναμένονται σύντομα οι δοκιμές του στη θάλασσα. Το «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» αναμένεται να πέσει στο νερό περί τα τέλη του χρόνου. Το «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» θα ξεκινήσει τις δοκιμές εν όρμω το 2015.
Υπολογίζεται ότι ο ελληνικός λαός, για τις τέσσερις προαναφερόμενες μονάδες, συν τον πολύπαθο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» (που έστω είναι ήδη επιχειρησιακά ενταγμένο στη δύναμη του στόλου) και άλλα δύο υποβρύχια που δεν έχουν καν ξεκινήσει να κατασκευάζονται, έχει ήδη πληρώσει σε μεγαλοκαρχαρίες 3,2 δισ. ευρώ! Υποτίθεται η κυβέρνηση ζητά τα χρήματα αυτά πίσω διά της... «δικαστικής οδού».
Αντίστοιχα προβλήματα εντοπίζονται στο ναυπηγείο της Ελευσίνας (ιδιοκτησίας Ταβουλάρη): Η πυραυλάκατος «ΡΙΤΣΟΣ» (τύπος ΣΟΥΠΕΡ ΒΗΤΑ) έπρεπε να έχει παραδοθεί στο ΠΝ ήδη από τον Ιούνη του 2013 αλλά ακόμα δεν...
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από το ΓΕΝ, άλλες δύο πυραυλάκατοι («ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ» και «ΒΛΑΧΑΚΟΣ», για τις οποίες έχει πληρωθεί το 90% της αξίας τους) υποτίθεται θα παραδοθούν σε δύο χρόνια, παρά το ότι το ΠΝ κατέβαλε κανονικά τις πληρωμές στον επιχειρηματία...