Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Υπόμνημα της ΑΣΓΜΕ προς την επιτροπή της Βουλής για τη μεταφορά των μαθητών

 

Υπόμνημα – τοποθέτηση κατέθεσε η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας προς την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, για τη μεταφορά των μαθητών.

Μεταξύ άλλων σημειώνει πως «αποδεικνύεται για πολλοστή φορά ότι το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών θα διογκώνεται, όσο τους κανόνες για τη μεταφορά των μαθητών θα συνεχίζει να τους βάζει η αγορά. Και άγονα δρομολόγια θα υπάρχουν, και οι μαθητές θα καθυστερούν να πάνε στο σχολείο τους, και εκβιασμοί θα γίνονται, και ημέτεροι θα εξυπηρετούνται, και "ρεμούλες" θα συνεχίσουν να γίνονται, είτε νόμιμες είτε παράνομες, και η σχολική διαρροή δεν θα σταματήσει, και η τσέπη των γονιών θα επιβαρύνεται».

Αναλυτικά, το υπόμνημα - τοποθέτηση:

«Κάθε χρόνο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο τους, παρουσιάζεται όλο και πιο οξυμένο.

Ιδίως μετά τον "Καλλικράτη", αλλά και την εφαρμογή του αυτόνομου, αποκεντρωμένου σχολείου της αγοράς, γίνεται συστηματική προσπάθεια να μετακυλιστεί η ευθύνη άρα και το κόστος τής μεταφοράς, στους γονείς.

Από το 2009 η μεταφορά των μαθητών συνεχίζεται με παρατάσεις των συμβάσεων των διαγωνισμών. Συμβάσεων που συνήθως λήγουν στο τέλος Φλεβάρη ή στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το ίδιο γίνεται και φέτος.

Η προηγούμενη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, με την ΚΥΑ 24001/13 είχε "φροντίσει" για την κατάργηση της μεταφοράς των μαθητών με δημόσια σύμβαση, επίσης με την τροποποιητική της, 32807/1-9-2014, καθιέρωσαν πιο εύκολα το ειδικό μαθητικό δελτίο για την πλειοψηφία των μαθητών (που είχαν δικαίωμα μεταφοράς), χρυσώνοντας το χάπι με κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Ταυτόχρονα με την ΚΥΑ 32807/1-9-2014 δίνεται το δικαίωμα σε οποιονδήποτε έχει αυτοκίνητο να μεταφέρει μαθητές, αρκεί να έχει ζώνες ασφαλείας και να έχει περάσει ΚΤΕΟ το ΙΧ του, λαμβάνοντας ως αποζημίωση το 80% αυτού που θα δινόταν στα ταξί!!! Έτσι εννοούν την ασφάλεια των παιδιών μας.

Ειδικά τις μεταφορές των μαθητών τις διέπουν δεκάδες ΚΥΑ και εκατοντάδες εγκύκλιοι, υπάρχει δηλαδή μία πολυνομία και ο καθένας την κρίνει όπως θέλει και όπως τον βολεύει, παράδειγμα:

Eνώ μόνο για φέτος υπάρχει η άρση των χιλιομετρικών ορίων της εκτρωματικής ΚΥΑ 24001/13, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, επικαλείται ότι "η Περιφέρεια δεν δύναται να μεταφέρει τους μαθητές του Γυμνασίου της Θήρας, όχι λόγω οικονομικής δυσπραγίας αλλά επειδή δεν τους το επιτρέπει η νομοθεσία". Έτσι οι γονείς υποχρεώνονται να μεταφέρουν τα παιδιά τους με οποιοδήποτε τρόπο και μέσο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια και τη μόρφωση των μαθητών, για τη λειτουργία του σχολείου και για την τσέπη των γονιών.

Με τη συρρίκνωση των δρομολογίων (λόγω κόστους για τις περιφέρειες), οι μαθητές ιδιαίτερα των μικρότερων τάξεων νηπιαγωγείων και δημοτικών, υποχρεώνονται να παραμένουν στο σχολείο τους ακόμα και 90' λεπτά ενώ έχουν σχολάσει (ΚΥΑ 24001), ή αναγκάζονται οι γονείς να πηγαίνουν να τους παίρνουν από το σχολείο, μιας και το δρομολόγιο της επιστροφής αργεί να ξεκινήσει, παραδειγμα:

Στο 3ο Νηπιαγωγείο Αιγινίου Πιερίας, τις τρεις από τις πέντε μέρες λειτουργίας του σχολείου τα νήπια υποχρεώνονται να παραμένουν στο νηπιαγωγείο επί μία ώρα, γιατί οι μαθητές του Δημοτικού σχολείου σχολάνε στις 13.30 μαζί με όλα τα παιδιά του δημοτικού και επιπλέον χωρίς συνοδό. Με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα για τη σωματική ακεραιότητα των νηπίων, ακόμα και μέσα στο πούλμαν. Στην παρέμβαση που έκαναν οι γονείς, η απάντηση από την Περιφέρεια ήταν ότι ο νόμος λέει "πως δεν δικαιολογείται άλλο δρομολόγιο όταν δεν μεσολαβεί διάστημα μεγαλύτερο των 90 λεπτών ανάμεσα στα δρομολόγια ίδιου συγκροτήματος".

Συνοδό οφείλει να έχει ο ιδιώτης που έχει υπογράψει τη σύμβαση, και μεταφέρει τους μαθητές. Συνήθως όμως δεν υπάρχει, γιατί έτσι μειώνεται το κέρδος του ιδιώτη, και αφού δεν ελέγχεται από κανέναν δεν μπαίνει ποτέ.

Επίσης λόγω των συμπτύξεων των δρομολογίων, μαθητές είναι υποχρεωμένοι να βρίσκονται μέσα στο πούλμαν για 2 με 2,5 ώρες. Αυτό συμβαίνει στο Ειδικό σχολείο Ελευσίνας.

Στην Κεφαλονιά, οι μαθητές από την περιοχή της Λιβαθώς, που πηγαίνουν στο Γυμνάσιο και Λύκειο Κεραμιών, είναι υποχρεωμένοι να ξεκινήσουν από το σπίτι τους στις 6 το πρωί για να είναι στις 8 στο σχολείο τους (η απόσταση αυτή είναι 10 με 15 λεπτά με αυτοκίνητο).

Στις τουριστικές περιοχές, με τη σεζόν να ξεκινά νωρίς τον Απρίλη και να τελειώνει τον Οκτώβρη, το πρόβλημα της μεταφοράς είναι πιο οξυμένο, γιατί οι ιδιώτες έχουν μεγαλύτερο κέρδος όταν μεταφέρουν τουρίστες, παρά όταν μεταφέρουν τα παιδιά μας.

Ιδιαίτερα δραματική είναι η κατάσταση στην Ειδική Αγωγή, το "αποπαίδι" της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, όπως το χαρακτήρισε και ο υπουργός Παιδείας, κος Κουράκης, λόγω των οξυμένων προβλημάτων, κατά τη συνάντηση με την ΑΣΓΜΕ πριν λίγες ημέρες.

Υπολογίζεται σήμερα ότι μόνο στην Αττική πάνω από 800 μαθητές δεν πάνε στα σχολεία τους, λόγω ελλείψεων προσωπικού στα ειδικά σχολεία ή λόγω ελλείψεων στα δρομολόγια μεταφοράς.

Κάθε χρόνο η πλειοψηφία των παιδιών με αναπηρίες πηγαίνουν στα σχολεία τους από τα μέσα Νοέμβρη και μετά. Στις συμβάσεις που υπογράφονται με τους μεταφορείς, αναφέρουν πως "αν συντρέχει λόγος κινδύνου του οδηγού ή των υπολοίπων μαθητών το παιδί δεν θα μεταφέρεται". Έτσι πολλοί μαθητές γίνονται μπαλάκι από το ένα πούλμαν στο άλλο. Η κάλυψη της ανάγκης για εξειδικευμένο συνοδό και για κατάλληλα διαμορφωμένα μεταφορικά μέσα, απαραίτητη προϋπόθεση για τους μαθητές της Ειδικής Αγωγής.

Σχετικά με τη μεταφορά των μαθητών Μουσικών και Καλλιτεχνικών σχολείων, παρόλο που ο κανονισμός τους από ιδρύσεως ορίζει μεταφορά με δημόσια σύμβαση (όγκος, βάρος και αξία μουσικών οργάνων, υλικά εικαστικών, χρήση πέραν του ενός μεταφορικού μέσου αστικής συγκοινωνίας), παρόλο που υπάρχει η απόφαση του Υπ. Παιδείας 149092/Γ2 ΦΕΚ 2545 (25-9-2014):

"1.Αποκλειστικά για τις περιπτώσεις που για εκπαιδευτικούς λόγους κρίνεται αναγκαία η μεταφορά μαθητή ή μαθητών σε σχολεία εκτός της προβλεπόμενης χωροταξικής κατανομής, η μεταφορά καθορίζεται με απόφαση που εκδίδεται ύστερα από σχετική εισήγηση του διευθυντή. 2.Αρμόδιο όργανο για την έκδοση της σχετικής απόφασης είναι: α) ο διευθυντής εκπαίδευσης όταν πρόκειται για μεταφορά μαθητών εντός της περιφερειακής ενότητας αρμοδιότητάς του...",

το πρόβλημα παραμένει. Ενδεικτικά αναφέρουμε, στην Περιφέρεια Αττικής στα 4 από τα 5 μουσικά καλλιτεχνικά σχολεία γίνεται η μεταφορά των μαθητών, ενώ στο Μουσικό του Πειραιά υπάρχει πρόβλημα (μεταφέρονται μόνο 103 μαθητές από τους 265 που υπάρχει ανάγκη). Επιπλέον στα σχολεία όπως της Κομοτηνής, του Βόλου, της Λαμίας, της Καλαμάτας, που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης, έχει δοθεί στους μαθητές Ειδικό Μαθητικό Δελτίο με τη χρήση του οποίου μεταφέρονται πρώτα από το υπεραστικό ΚΤΕΛ, και στη συνέχεια από τον αστικό οργανισμό προς το σχολείο τους. Όλη αυτή η κατάσταση οδηγεί τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά σχολεία σε απαξίωση και σε κλείσιμο.

Υπενθυμίζουμε επίσης ότι τα προηγούμενα χρόνια έχουν καταργηθεί πανελλαδικά πάνω από 2.500 σχολεία, έτσι η ανάγκη για μεταφορά των μαθητών με δημόσια σύμβαση γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Δυστυχώς όμως αυτοί που έκλεισαν τα σχολεία φρόντισαν επιπλέον να διώξουν και τους μαθητές, αφού στην ΚΥΑ 24001 μπαίνει ανώτατο όριο στην υποχρέωση μεταφοράς με δημόσια σύμβαση, τα 20χιλ. Έτσι οι μαθητές θα μεταφέρονται σχεδόν αποκλειστικά, ή με αστικές συγκοινωνίες ή με ιδία μέσα των γονιών τους.

Ποιά είναι η κατάσταση σήμερα:

Παρόλο που θα υπάρξει παράταση των συμβάσεων, παρόλο που η δαπάνη θα οριστεί στο σύνολο της Περιφέρειας και όχι ανά αντιπεριφέρεια, επισημαίνουμε για άλλη μια φορά ότι η μεταφορά των μαθητών είναι στον αέρα εάν δεν δοθεί οριστική λύση εδώ και τώρα. Γιατί:

Α) Υπάρχουν ακόμα "άγονα" δρομολόγια. Δηλαδή υπάρχουν μαθητές που δεν μεταφέρονται με δημόσια σύμβαση ενώ έχουν αυτό το δικαίωμα. Είναι δρομολόγια που δεν συμφέρουν τους μεταφορείς και έτσι παραμένουν αδιάθετα, π.χ.:

Γενάρη μήνα η Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλονιάς έχει προκηρύξει διαγωνισμό για 95 μαθητές από διάφορες περιοχές του νησιού. Το ίδιο και στην Περιφέρεια Αττικής (452 μαθητές).

ΠΕΡ. ΕΝΟΤΗΤΑ ΛΑΡΙΣΑΣ 25/2/2015, πρόχειρος μειοδοτικός διαγωνισμός (3 μαθητές ΤΕΕ ειδικής αγωγής - 2μαθητές Ειδικό σχολείο Λάρισας - 4 μαθητές ΝΗΠ/ΓΕΙΟ Δομενίκου).

ΠΕΡ. ΕΝΟΤΗΤΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ 9/2/2015, ανάθεση με διαπραγμάτευση.

ΠΕΡ. ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ 29/1/2015, πρόχειρος μειοδοτικός διαγωνισμός για το σχολικό έτος 2014 - 2015.

Β) Υπάρχουν δρομολόγια που έγιναν με ανάθεση μετά τη διαδικασία διαπραγμάτευσης μεταξύ της Περιφέρειας και των μεταφορέων, και τα οποία έχουν ισχύ μέχρι το τέλος του σχολικού έτους.

Γ) Υπάρχουν τα δρομολόγια που έγιναν με πρόχειρους διαγωνισμούς μετά την άρση των χιλιομετρικών ορίων, η οποία ισχύει μόνο για φέτος.

Δ) Υπάρχουν τα δρομολόγια με τους προσωρινούς μειοδότες, για τους οποίους δίνεται και η παράταση μέχρι το τέλος του σχολικού έτους.

Ε) Υπάρχουν και τα δρομολόγια που έχουν γίνει σύμφωνα με την ΚΥΑ 24001 Διεθνής Διαγωνισμός, και έχουν δοθεί στους μειοδότες για 2 σχολικά έτη. Αποδεικνύεται για πολλοστή φορά ότι το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών θα διογκώνεται, όσο τους κανόνες για την μεταφορά των μαθητών θα συνεχίζει να τους βάζει η αγορά. Και άγονα δρομολόγια θα υπάρχουν, και οι μαθητές θα καθυστερούν να πάνε στο σχολείο τους, και εκβιασμοί θα γίνονται, και ημέτεροι θα εξυπηρετούνται, και "ρεμούλες" θα συνεχίσουν να γίνονται είτε νόμιμες είτε παράνομες, και η σχολική διαρροή δεν θα σταματήσει, και η τσέπη των γονιών θα επιβαρύνεται.

Εκτιμώντας τα προβλήματα που δημιουργούνται κάθε χρόνο με τις αδιέξοδες πολιτικές που εφαρμόζονται στο ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών, καθώς επίσης και τη δραματική επιδείνωση των όρων διαβίωσης των λαϊκών οικογενειών, θεωρούμε απαραίτητο:

  • Την κατάργηση όλων των ΚΥΑ.

  • Να καλυφθεί η άναγκη μεταφοράς των μαθητών, χωρίς κωλύματα περί δημοσιονομικής ρήτρας και υπέρβασης του προηγούμενου προϋπολογισμού της κάθε περιφέρειας.

  • Να καλυφθούν με δημόσια σύμβαση οι ανάγκες για μεταφορά των μαθητών, όπου υπάρχουν αιτήματα καθώς και όπου προκύπτουν νέα δρομολόγια.

  • Να δοθούν κάρτες απεριορίστων διαδρομών για όλους τους μαθητές της Β'θμιας εκπαίδευσης σε Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ (σύμφωνα με ενημέρωση από την περιφέρεια Αττικής κάθε κάρτα στοιχίζει γύρω στα 9 ευρώ). Τα παιδιά μας δεν διαμορφώνονται και δεν ολοκληρώνονται ως προσωπικότητες μόνο μέσα στα σχολεία, έχουν ανάγκη να αθληθούν, να ψυχαγωγηθούν. Επιπλέον το 28% των παιδιών ηλικίας 0 - 17 ετών βιώνουν τη φτώχεια.

  • Να δοθούν τα χρήματα αποζημίωσης στους γονείς για όσο διάστημα μετέφεραν τα παιδιά τους, με όσο πιο απλό τρόπο γίνεται παρακάμπτοντας όλη αυτή τη γραφειοκρατία που υπάρχει. Στις παρούσες οικονομικές συνθήκες είναι αναγκαίο να επιστραφούν αυτά τα χρήματα στους γονείς.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ

Τα τελευταία 10 χρόνια, οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν ταΐσει τους ιδιώτες με τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ (300 εκατ. ευρώ το 2009, 250 εκατ. ευρώ το 2010, κ.ο.κ.). Για να λυθεί το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών δεν αρκούν οι καλές προθέσεις και τα λόγια συμπάθειας.

Η μόνη απάντηση στο άθλιο, ανεπαρκές και επικίνδυνο σημερινό σύστημα, είναι η δημιουργία Ενιαίου Κρατικού Φορέα για Αποκλειστικά Δημόσιο, Δωρεάν και Ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους, με κατάλληλα διαμορφωμένα και ασφαλή μέσα μετακίνησης, εξειδικευμένους μόνιμους οδηγούς και συνοδηγούς, και απ' ευθείας κρατική χρηματοδότηση. Ο φορέας αυτός θα έχει και την ευθύνη για τις εκπαιδευτικές εκδρομές (που αποτελεί μόνιμο βραχνά για τις λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά τους, λόγω οικονομικής αδυναμίας αλλά και λόγω της ελλιπούς ασφάλειας), εκδρομές σε μουσεία, θέατρα, χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς, αρχαιολογικά μνημεία και περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, για τους περιπάτους και τις πολυήμερες εκδρομές.

Αυτός ο φορέας θα μπορεί να έχει την ευθύνη κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, της μεταφοράς όλων των παιδιών στα δημόσια κέντρα αναψυχής και στις κατασκηνώσεις σε όλη την Ελλάδα, τη διεξαγωγή ημερησίων εκδρομών στις κοντινές παραλίες, κ.λπ. (σε αντίθεση με τα city camps, τις καλοκαιρινές δραστηριότητες και τα πανηγυράκια δημιουργικής φύλαξης που έχουν στήσει δήμοι, ΜΚΟ και ιδιωτικές εταιρίες σε όλη τη χώρα, και χρυσοπληρώνουν οι γονείς)».

“902.gr” Τετάρτη 11 Μάρτη 2015