Οι εργαζόμενοι δεν έχουν κανένα λόγο να πανηγυρίζουν για την υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό ενέργειας ΤΑΡ, ξεκαθαρίζει το Σωματείο Εργαζομένων στην Ενέργεια Αττικής - Βοιωτίας - Εύβοιας - Κορινθίας.
Όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή του:
«Η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ προσπάθησε τις τελευταίες ημέρες να παρουσιάσει τη συμφωνία διέλευσης του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) από την Ελλάδα ως μεγάλη "εθνική" επιτυχία. Σε συνδυασμό και με την πώληση των βασικών αγωγών και υποδομών αερίου της χώρας (ΔΕΣΦΑ - Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) σε εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν(!), κυβέρνηση και ΜΜΕ προσπαθούν να κάνουν το άσπρο μαύρο, ισχυριζόμενοι ότι τα πράγματα για την οικονομία της χώρας πηγαίνουν καλύτερα.
Ναι όντως, μπορεί και να πηγαίνουν καλύτερα, όχι όμως για τους εργαζόμενους και τους ανέργους, αλλά για τα ξένα μονοπώλια και τους ντόπιους επιχειρηματίες που θα εμπλακούν στο έργο. Και να γιατί:
-
Ο αγωγός ΤΑΡ ανήκει σε 3 ξένα μονοπώλια και 8 μεγάλα διεθνή πετρελαϊκά μονοπώλια θα εισπράττουν κέρδη από το διερχόμενο αέριο.
-
Η συμφωνία του ΤΑΡ δεν περιλαμβάνει προνομιακές / χαμηλές τιμές αγοράς φυσικού αερίου για την Ελλάδα. Αντίθετα ένας από τους βασικούς λόγους επιλογής της χώρας μας ήταν ότι αυτή προμηθεύεται το εισαγόμενο αέριο σε τιμές υψηλότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
-
Σε αντίθεση με τις πανηγυρικές εξαγγελίες για χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, η μελέτη του ΙΟΒΕ αναφέρει ότι σε κατάσταση λειτουργίας ο αγωγός θα απασχολεί μόλις 100 άτομα, τη στιγμή που την ίδια εβδομάδα και από ένα μόνο εργοστάσιο (Κατσέλης - Nutriart) έχαναν τη δουλειά τους 500 εργαζόμενοι. Όσοι νέοι εργαζόμενοι προσληφθούν, αυτό θα γίνει με όρους γαλέρας σε σχέση με το σημερινό επίπεδο μισθών του κλάδου.
-
Παράλληλα, η πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη SOCAR (χώρα προέλευσης του διερχόμενου φυσικού αερίου) σηματοδοτεί το οριστικό ξεπούλημα των αγωγών και άλλων δημόσιων υποδομών φυσικού αερίου της χώρας (που χτιζόντουσαν επί χρόνια με τα λεφτά των εργαζομένων - φορολογουμένων).
Οι πραγματικοί ωφελημένοι από τη συμφωνία για τη διέλευση του ΤΑΡ θα είναι:
-
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ που για λογαριασμό αντίστοιχων πολυεθνικών μονοπωλίων επιδίωξαν τη δημιουργία ανταγωνιστικού αγωγού προς τα συμφέροντα των ρώσικων μονοπωλίων (Gazprom). Παρ' όλα αυτά, ο ΤΑΡ και το κοίτασμα Σαχ-Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν δεν αναμένεται να καλύψουν πάνω από το 3% των αναγκών αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-
Τα μονοπώλια που κατέχουν το συγκεκριμένο κοίτασμα φυσικού αερίου: η BP (Βρετανία) και η Statoil (Νορβηγία) με ποσοστά από 25,5% καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%), Total (Γαλλία, 10%), LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%), ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
-
Τα μονοπώλια στα οποία θα ανήκει ο αγωγός: Στην ελβετική AXPO (42,5%), τη νορβηγική Statoil (42,5%) και τη γερμανική ΕΟΝ (15%).
-
Και τελευταία, τα μεγάλα "εθνικά" μας τζάκια που διεκδικούν να συμμετέχουν στο στάδιο κατασκευής και προμήθειας εξοπλισμού (π.χ. όμιλος Στασινόπουλου), εκείνοι που διεκδικούν τη ΔΕΠΑ μετά την αποχώρηση της "Γκάζπρομ" (Μυτηλιναίος - Βαρδινογιάννης) και βέβαια ο όμιλος Λάτση που μέσω των ΕΛΠΕ, θα καρπωθεί πάνω από το μισό της αξίας πώλησης του ΔΕΣΦΑ.
Εκ μέρους όλων αυτών πανηγυρίζει η κυβέρνηση. Δικός τους εντολοδόχος είναι. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όχι απλώς από χώρες που περνούν αγωγοί, αλλά ακόμη και σε χώρες που υπάρχουν πλούσια κοιτάσματα πετρελαίου ή φυσικού αερίου, όταν αυτά ανήκουν σε μεγάλα μονοπώλια και ντόπιους οικονομικούς ολιγάρχες, ο λαός παραμένει στη φτώχεια και την εξαθλίωση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: την ώρα που ένα αζέρικο μονοπώλιο θα "κάνει κουμάντο" στο δίκτυο αερίου της Ελλάδας, μέσα στο ίδιο το Αζερμπαϊτζάν το 52% των κατοίκων ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας.
Από πλευράς γεωστρατηγικής, η διέλευση του ΤΑΡ όχι μόνο δεν εξομαλύνει τις διεθνείς σχέσεις, αλλά αποτελεί δέλεαρ για νέους ανταγωνισμούς μεταξύ των αστικών κυβερνήσεων Τουρκίας - Ελλάδας - Αλβανίας ...που κατά τα άλλα πανηγυρίζουν ταυτόχρονα. Η αλβανική κυβέρνηση εμμένει στην ακύρωση της συμφωνίας για την ελληνο-αλβανική ΑΟΖ και η τουρκική κυβέρνηση θέτει με κάθε τρόπο ζητήματα για συνεκμετάλλευση του Αιγαίου.
Πρόσθετες αρνητικές συνέπειες για εργαζόμενους και μικροκαταναλωτές θα έχει και η πώληση του ΔΕΣΦΑ, που δόθηκε προίκα για να κλείσει η συμφωνία με τον ΤΑΡ.
Η εμπειρία από όλες τις προηγούμενες ιδιωτικοποιήσεις σε τράπεζες, πετρέλαια και τηλεπικοινωνίες, απέδειξε – χωρίς ούτε μία εξαίρεση - ότι οι ιδιωτικοποιήσεις του ΔΕΣΦΑ τώρα και της ΔΕΠΑ σε λίγο, θα σημάνουν:
-
Ακριβότερα τιμολόγια προς όλους εμάς τους μικροκαταναλωτές.
-
Απολύσεις και μείωση της απασχόλησης στις εταιρείες που ιδιωτικοποιούνται.
-
Μείωση μισθών και κατάργηση συμβάσεων και δικαιωμάτων των εργαζομένων που θα παραμείνουν στον κλάδο.
Για όλους αυτούς τους λόγους, οι εργαζόμενοι στον Κλάδο Ενέργειας δεν πρόκειται να πιστέψουν στις Σειρήνες των ΜΜΕ. Βιώνουν καθημερινά μια πραγματικότητα τελείως διαφορετική από αυτή που παρουσιάζουν κυβέρνηση και εργοδότες. Γνωρίζουν τι γίνεται στους χώρους δουλειάς, γνωρίζουν και από πρώτο χέρι ότι το χειμώνα που πέρασε 8 στα 10 νοικοκυριά δεν είχαν οικονομική δυνατότητα να καλύψουν τις ανάγκες τους σε θέρμανση.
Η χώρα μας και πλούσιες ενεργειακές πηγές έχει (λιγνίτη, ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα υδρογονανθράκων, υψηλότατο δυναμικό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας) και αποτελεί σταυροδρόμι των δρόμων ενέργειας μεταξύ Μέσης Ανατολής και Ευρώπης.
Όσο όμως αυτός ο πλούτος βρίσκεται στα χέρια των μονοπωλίων και όσο τα πάντα λειτουργούν με γνώμονα το επιχειρηματικό κέρδος, η ζωή μας δεν θα γίνεται καλύτερη. Με γνώμονα αυτή την πραγματικότητα, το Κλαδικό Σωματείο Ενέργειας καλεί σε:
-
Αγώνα κατά των ιδιωτικοποιήσεων στο χώρο της Ενέργειας.
-
Υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων και συμβάσεων στις εταιρείες Φυσικού Αερίου.
Οι σημερινοί συσχετισμοί σε πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο, υπονομεύουν αυτόν τον αγώνα. Οι συνδικαλιστικές ηγεσίες του χώρου - και οι πολιτικές δυνάμεις που αυτές εκπροσωπούν - δεν είναι με το μέρος των εργαζομένων, αλλά με το μέρος των ιδιωτικών επιχειρηματικών συμφερόντων. Έχουν αποδεχθεί εδώ και χρόνια το δήθεν «μονόδρομο» των ιδιωτικοποιήσεων, βάζουν πλάτη για να νομιμοποιηθούν τα συμφέροντα των μονοπωλίων μέσα στη συνείδηση των εργαζομένων.
Χρειάζεται σύγκρουση με αυτή τη λογική και ανατροπή αυτών των ηγεσιών. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούν οι πρωτοβουλίες του Κλαδικού Σωματείου το επόμενο διάστημα».