Ακόμα χειρότερη αναμένεται να είναι φέτος η κατάσταση της μεταφοράς των μαθητών από και προς τα σχολεία τους, καθώς η μετακίνηση των μικρών παιδιών αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση σαν κόστος, αντί ως υποχρέωση, με ρυθμίσεις που αντί να την εξασφαλίζουν, την περικόπτουν.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση 24001 με θέμα «Μεταφορά μαθητών Δημοσίων Σχολείων από τις Περιφέρειες», αλλάζει προς το χειρότερο τους όρους μεταφοράς. Διατηρεί τον επιχειρηματικό χαρακτήρα που έχει η όποια μεταφορά μαθητών, και αυτό που είναι δικαίωμα του μαθητή και υποχρέωση της πολιτείας, μετατρέπεται σε εμπόρευμα.
Περιορισμός της μεταφοράς των μαθητών
Το νέο που φέρνει η ΚΥΑ είναι αύξηση των χιλιομετρικών ορίων που καθορίζονται για τους μαθητές προκειμένου να δικαιούνται δωρεάν μεταφορά με πούλμαν, η χειροτέρευση δηλαδή των όρων μεταφοράς. Αν εφαρμοστεί, καταργούνται τα υφιστάμενα δρομολόγια για την πλειονότητα των σχολείων. Χιλιάδες μαθητές καλούνται να βρουν τρόπο να φτάσουν στο σχολείο τους, ειδικά σε μία εποχή που περιορίζονται έως και εξαφανίζονται τα εισοδήματα των οικογενειών, και το κόστος σε βενζίνη ή εισιτήρια είναι τουλάχιστον «υπολογίσιμο».
Παράλληλα καθιερώνεται το ειδικό μαθητικό δελτίο, που ισχύει μόνο κατά τις μέρες και ώρες λειτουργίας του σχολείου, καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, για όλα τα απαραίτητα συγκοινωνιακά μέσα για τη μετάβαση και επιστροφή του μαθητή, και χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τον κάτοχό του. Στις περιπτώσεις γονέων που μεταφέρουν οι ίδιοι τα παιδιά τους, αποζημίωση 0,35 ευρώ ανά χιλιόμετρο, υπολογιζόμενο ως μονή (!!!) χιλιομετρική απόσταση από την κατοικία προς το σχολείο. Δηλαδή δεν υπολογίζεται κόστος επιστροφής. Ενώ ειδικά για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, προβλέπεται πως μεταφορά με δημόσια σύμβαση πραγματοποιείται εφόσον η απόσταση από τη σχολική μονάδα μέχρι την κατοικία τους, δεν υπερβαίνει τα 20 χιλιόμετρα.
Εφαρμόζοντας την ΚΥΑ, η Περιφέρεια Αττικής ανακοίνωσε στα τέλη Ιούλη το διαγωνισμό για τη μεταφορά μαθητών για τα σχολικά έτη 2014 - 2015, καταργώντας δεκάδες δρομολόγια ειδικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής, από 916 δρομολόγια που προέβλεπε ο προηγούμενος διαγωνισμός, ο νέος προβλέπει μόνο 560. Στο 60% φτάνει η περικοπή δρομολογίων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου από 391 δρομολόγια, ο νέος διαγωνισμός προβλέπει μόλις 171. Μάλιστα, οι γονείς επισημαίνουν ότι αυτές οι περικοπές γίνονται όταν στην Ανατολική Αττική δεν υπάρχουν γενικά αστικές συγκοινωνίες.
Τροπολογία για την επιτάχυνση της εφαρμογής
Στο μεταξύ, όπως προκύπτει από την τροπολογία του υπουργείου, που ψηφίστηκε τον Ιούλη, η κυβέρνηση θα «λύσει» το ζήτημα της μεταφοράς μαθητών για το σχολικό έτος 2014 - 2015 με απευθείας ανάθεση της μεταφοράς σε ιδιώτες. Με την τροπολογία, παρακάμπτονται οι διαδικασίες διαγωνισμών που προβλέπονται, προκειμένου να εφαρμοστεί η ΚΥΑ και να μην υπάρξουν νέες παρατάσεις συμβάσεων με το προηγούμενο -κάπως ευνοϊκότερο- καθεστώς.
Πρωτοβουλίες από τους γονείς
Η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας φέρνει επιτακτικά, πολύ πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, στο προσκήνιο το ζήτημα. Απαιτώντας:
-- Δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους, με κατάλληλα διαμορφωμένα μέσα μετακίνησης, με μόνιμους εξειδικευμένους οδηγούς και συνοδούς, και απ' ευθείας κρατική χρηματοδότηση.
-- Να καλυφθούν όλα τα δρομολόγια χωρίς καμία κατάργηση. Επιπλέον να καλυφθεί η ανάγκη για μεταφορά μαθητών, όπου προκύπτουν νέα δρομολόγια.
-- Να μην εφαρμοστούν τα χιλιομετρικά όρια της νέας ΚΥΑ, τα όποια καταργούν ουσιαστικά και στην πράξη το δικαίωμα των μαθητών να μεταφέρονται δωρεάν και με ασφάλεια στα σχολεία τους.
-- Κατάργηση όλων των ΚΥΑ.
-- Όχι στην αποκέντρωση και τη μεταφορά κεντρικών αρμοδιοτήτων του κράτους στους δήμους, η μεταφορά του μαθητή είναι υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας και όχι των «τοπικών» αρχόντων και των γονιών.
-- Δωρεάν μετακίνηση όλων των μαθητών καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η Πανελλήνια Ένωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων επαναφέρει επιτακτικά το ζήτημα της μεταφοράς μαθητών, ζητώντας κατάργηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που ισχύει σήμερα, και μίσθωση λεωφορείων χωρίς χιλιομετρικές δεσμεύσεις για όλα τα σχολεία. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για σχολεία διαδημοτικά, όπου απαιτούνται μετακινήσεις σε μεγάλες αποστάσεις και μετεπιβίβαση των παιδιών σε περισσότερα από ένα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ενδεικτικά στην Αττική, στο Καλλιτεχνικό του Γέρακα φοιτούν παιδιά από όλη την περιφέρεια, ενώ στα Μουσικά συγκεντρώνονται σε κάποιες περιπτώσεις μαθητές από 30 διαφορετικούς δήμους και περιοχές.