Τους κάλπικους ισχυρισμούς ότι από τις «μπίζνες» του κεφαλαίου θα ωφεληθεί και ο λαός επανέλαβε ο Αντ. Σαμαράς
Οι συμπράξεις με τους κινεζικούς ομίλους εντάσσονται στην κεντρική επιδίωξη της ελληνικής αστικής τάξης για ανάδειξη της χώρας σε κόμβο μεταφοράς Ενέργειας και εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και ΕΕ
Οι προοπτικές που ανοίγονται για νέες, ακόμα πιο κερδοφόρες μπίζνες για το εφοπλιστικό κεφάλαιο και τους μονοπωλιακούς ομίλους, που δραστηριοποιούνται στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, βρέθηκαν στο επίκεντρο της χτεσινής δεύτερης μέρας της τριήμερης επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού, Λι Κετσιάνγκ, στην Ελλάδα. Ο Κινέζος πρωθυπουργός και ο Αντ. Σαμαράς μετέβησαν στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) της προβλήτας ΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά, για να δουν πώς προχωράει η επένδυση, αλλά και να εγκαινιάσουν το πρώτο δρομολόγιο έμφορτου σιδηροδρομικού συρμού, με εμπορεύματα κινεζικών και άλλων εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, για τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Πρόκειται για την προβλήτα που παραχωρήθηκε στην κινεζική COSCO το 2009, από τον ΟΛΠ, εξασφαλίζοντας τεράστια κέρδη στον κινεζικό επιχειρηματικό όμιλο και εργασιακή κόλαση στους εργαζόμενους.
Από το ΣΕΜΠΟ της COSCO ο Αντ. Σαμαράς ανέδειξε ότι οι συμφωνίες που κλείνονται η μία μετά την άλλη με την Κίνα είναι στο πλαίσιο της στρατηγικής επιδίωξης του ντόπιου κεφαλαίου να αναδειχθεί η Ελλάδα και πρώτα και κύρια ο Πειραιάς σε μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, εξέλιξη που διαπλέκεται και με ισχυρούς γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς.
Παράλληλα, απηύθυνε επίσημα την πρόσκληση στους κινεζικούς επιχειρηματικούς ομίλους να επενδύσουν και σε άλλους τομείς, πέρα από τα λιμάνια και τις μεταφορές. Οπως ο ίδιος ανέφερε από το ΣΕΜΠΟ, «ο Πειραιάς κατακτά τα τελευταία χρόνια τη θέση του ως βασική πύλη εισόδου της ΕΕ από την Ασία. Και μάλιστα η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο δίνει μια καινούργια προοπτική. Και για τον Πειραιά και για τη χώρα. Προοπτική, που ήδη αξιοποιούν, σε συνεργασία με την COSCO και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μεγάλες εταιρείες (...) Οταν μιλάμε, πλέον, για σημαντικές επενδύσεις, εννοούμε όχι μόνο τη μεταφορά εμπορευμάτων, αλλά και την ανάπτυξη εξίσου σημαντικών κλάδων, όπως είναι η κρουαζιέρα και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη».
Κατά τ' άλλα, ο Ελληνας πρωθυπουργός δεν παρέλειψε να επαναλάβει τον κάλπικο ισχυρισμό ότι από όλο αυτό το αλισβερίσι και το χορό δισεκατομμυρίων έχουν να προσδοκούν οφέλη τα εργατικά - λαϊκά στρώματα. «Η αύξηση των επενδύσεων οδηγεί σε αύξηση της παραγωγής, αύξηση του εισοδήματος και, το κυριότερο, αύξηση της απασχόλησης», ανέφερε, ωστόσο η πραγματικότητα επιβεβαιώνει ότι η COSCO παρέλαβε την προβλήτα ΙΙ από τον ΟΛΠ «καθαρή» από εργασιακά δικαιώματα, για να προσλάβει μέσω υπεργολάβων εργαζόμενους κακοπληρωμένους, χωρίς κανένα δικαίωμα, που δουλεύουν όσο τους λένε και παίρνουν όσα τους δίνουν, την ίδια ώρα που πολλές θέσεις εργασίας χάθηκαν και από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που «κατάπιε» ο μεγάλος επιχειρηματικός όμιλος.
«Συγκριτικά πλεονεκτήματα» για τις μπίζνες του κεφαλαίου
Από την πλευρά του, ο Λι Κετσιάνγκ, προωθώντας τα συμφέροντα των κινεζικών ομίλων και δείχνοντας για ποιο λόγο αυτοί επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις, ανέφερε: «Το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να γίνει πύλη εισόδου της Κίνας προς την Ευρώπη. Το 80% του εμπορίου της Κίνας για εισαγωγή και εξαγωγή προς την Ευρώπη μεταφέρεται από θαλάσσιους δρόμους και τώρα αυτό το δρομολόγιο, μέσω Πειραιά και του καναλιού του Σουέζ, έχει μειωθεί από 7 μέχρι 11 ημέρες και μειώνεται αρκετά και το κόστος της μεταφοράς».
Οι στρατηγικοί στόχοι των εφοπλιστών και των μονοπωλιακών ομίλων κυριάρχησαν, όπως ήταν αναμενόμενο, και στο «Ελληνο-Κινεζικό φόρουμ συνεργασίας για τη Ναυτιλία», που ακολούθησε. Ο Αντ. Σαμαράς, στο ίδιο μήκος κύματος με όσα σημείωσε παραπάνω ο Κινέζος ομόλογός του, ανέφερε: «Η Ελλάδα, και λόγω της ισχυρής ναυτιλίας της και λόγω της καίριας θέσης της, μπορεί να γίνει η σημαντικότερη "πύλη" της Κίνας στην Ευρώπη, αλλά και η σημαντικότερη πύλη της Ευρώπης προς ολόκληρη την Ασία - τη Μέση Ανατολή, την Απω Ανατολή - και την Αυστραλία». Δίνοντας το συνολικό περίγραμμα των επιδιώξεων της ελληνικής αστικής τάξης, ο Αντ. Σαμαράς τόνισε ότι «η Ελλάδα, εκτός από θαλάσσια πύλη εμπορίου, μπορεί να γίνει και διαμετακομιστικός κόμβος αερομεταφορών» και ότι η Ελλάδα «μπορεί να αναδειχθεί έτσι και ενεργειακός κόμβος με μεγάλη περιφερειακή σπουδαιότητα».
Ελληνο-κινεζικό ταμείο για την ενίσχυση των εφοπλιστών
Στη διάρκεια του «Φόρουμ», ο υπουργός Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτης, δείχνοντας το μέγεθος των συμπράξεων του εφοπλιστικού κεφαλαίου με τους κινεζικούς επιχειρηματικούς ομίλους, ανέφερε ότι «κάθε 6 ημέρες, 1 ελληνικό πλοίο κατασκευάζεται» στα κινεζικά ναυπηγεία. «Με άλλα λόγια», τόνισε, «κάθε εβδομάδα επενδύονται σχεδόν 40 εκατομμύρια δολάρια από Ελληνες στην κινεζική ναυπηγική βιομηχανία, με την τάση να είναι αυξητική!». Με αυτό ως βάση, μεταφέροντας τις συνολικότερες αξιώσεις του ντόπιου κεφαλαίου που δραστηριοποιείται σε κλάδους σχετικούς με τη ναυτιλία, σημείωσε: «Ο στόχος που θέσαμε και επιδιώκουμε, λοιπόν, είναι αυτονόητος: Να συμμετέχουν στα πλοία αυτά Ελληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού υλικού. Να ενισχύσουμε τις εξαγωγές ναυτιλιακών υλικών που κατασκευάζονται στην Ελλάδα προς τα κινεζικά ναυπηγεία. Να ανοίξουμε το δρόμο των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα».
Ειδική ήταν η αναφορά στη συμφωνία που αφορά το κοινό ταμείο Ελλάδας - Κίνας, που «λειτουργεί» από το 2010, για την ενίσχυση των Ελλήνων εφοπλιστών που κατασκευάζουν στην Κίνα τα καράβια τους. Η συμφωνία αφορά «την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η οποία θα αποφέρει σημαντική χρηματοοικονομική βοήθεια (...) σε Ελληνες πλοιοκτήτες κάθε βεληνεκούς. Το 2010, μέσα στη δίνη της διεθνούς οικονομικής κρίσης, η Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιούργησε κεφάλαιο 5 δισ. δολαρίων για τους Ελληνες πλοιοκτήτες που παρήγγειλαν πλοία από τα κινεζικά ναυπηγεία. Σήμερα, με τη νέα συμφωνία, ενδυναμώνουμε τη μέχρι τώρα συνεργασία, ενώ, επιπρόσθετα, προωθούμε την οικονομική ενίσχυση σε επενδύσεις που συνδέονται με τα λιμάνια μας».
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ν. Δένδιας, αναφέρθηκε στη δραστηριοποίηση της Κίνας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, σημειώνοντας: «Η Ελλάδα είναι σημείο και βάση εισόδου των εμπορευμάτων της Κίνας προς την Κεντρική Ευρώπη. Μπορεί να γίνει βάση και σημείο εισόδου των κινεζικών κεφαλαίων προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια».
Στην Κρήτη ολοκληρώνεται η επίσκεψη
Αργότερα χτες το μεσημέρι ο Κινέζος πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια.
Σήμερα, οι Αντ. Σαμαράς και Λι Κετσιάνγκ επισκέπτονται την Κνωσό και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, στο φόντο βέβαια του κινεζικού ενδιαφέροντος για κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.