Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΑΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Μορφωτικές - πολιτιστικές προτάσεις για αξιοποίηση από τους εκπαιδευτικούς μέσα στην τάξη

 

Μια νέα αξιόλογη πρωτοβουλία που αφορά το ρόλο του εκπαιδευτικού στο σχολείο και ακουμπάει στην «καρδιά» της παιδαγωγικής του λειτουργίας, αναπτύσσει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών: Κάτω από τον τίτλο «Για να φτιάξουμε έναν κόσμο στο μπόι των ονείρων και των ανθρώπων» ξεδιπλώνει ένα πλήθος μορφωτικών και πολιτιστικών προτάσεων για εκδηλώσεις, αλλά και για συζήτηση μέσα στο μάθημα, που μπορούν να αξιοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στην τάξη με τους μαθητές τους σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Οι προτάσεις έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΠΑΜΕ (http://www.edupame.gr) και μάλιστα είναι ανοιχτές για εμπλουτισμό και προβληματισμό. Κάθε καλοπροαίρετος εκπαιδευτικός μπορεί, συμπληρώνοντας την ειδική φόρμα που υπάρχει στην ιστοσελίδα, να στείλει επιπλέον προτάσεις, να μιλήσει για τη δική του προσπάθεια κ.τ.λ.

«Αρωγός μας σε αυτή την προσπάθεια είναι ό,τι πιο προοδευτικό γέννησε η ανθρώπινη σκέψη στο πέρασμα των αιώνων. Το κλασικό προοδευτικό βιβλίο, η ταινία, η μουσική που αφήνει στην παιδική και νεανική ψυχή ανεξίτηλα τα σημάδια της, που ενεργοποιεί στη δράση», εξηγεί το ΠΑΜΕ για αυτή την πρωτοβουλία, προτρέποντας τους εκπαιδευτικούς να αναζητήσουν μορφές που θα εμπλέκουν ενεργά τους μαθητές δίνοντάς τους ερεθίσματα για πρωτοβουλία, καθώς ένας από τους στόχους αυτής της προσπάθειας είναι: «Η ίδια η μαθητική νεολαία να κάνει βήματα στη συλλογική δράση και να εμπιστευτεί τη δύναμή της, αυτή της οργανωμένη πάλης δίπλα στο λαϊκό κίνημα».

Ετσι, ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρει στην ιστοσελίδα του ΠΑΜΕ ένα πλήθος ιδεών προς αξιοποίηση, κατανεμημένων ανά μήνα και απλωμένων σε θεματολογία σχετική με ιστορικές επετείους (κι όχι μόνο τις επίσημες αργίες), με την ίδια τη σχολική ζωή (π.χ. μαθητικές εκλογές, διακοπές των Χριστουγέννων κ.ά.) και με την αξία της γνώσης και της επιστήμης.

Δεν έχουμε το δικαίωμα να μένουμε αδρανείς και παθητικοί

Οπως χαρακτηριστικά λέει το ΠΑΜΕ απευθυνόμενο προς τους εκπαιδευτικούς για αυτή την πρωτοβουλία:

«Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς φιλοδοξούμε να κάνουμε μια νέα αρχή σε ένα πολύ σημαντικό καθήκον: Μέσα από τη δράση μας, το ρόλο μας μέσα στην τάξη, στο μάθημα, να υπερασπιστούμε το μέλλον των παιδιών μας. Να κάνουμε τους μαθητές μας μορφωμένους, αγωνιστές.

Γι' αυτό, απευθυνόμαστε σε όλους τους εκπαιδευτικούς που κατανοούν το μέγεθος της επίθεσης στο νου και την ψυχή των μαθητών μας, συνειδητοποιούν το μερίδιο ευθύνης που έχουμε.

Θεωρούμε ότι κάθε καλοπροαίρετος δάσκαλος και καθηγητής, κάθε τίμιος παιδαγωγός, κάθε αγωνιστής εκπαιδευτικός, κάθε συνάδελφος που θέλει "να δει τον ήλιο να σηκώνεται λίγο ψηλότερα", πρέπει να δώσει τη μάχη αυτή. Υπάρχει πλειάδα τέτοιων ανθρώπων και ας μην έχουμε την ίδια αντίληψη σε όλα τα ζητήματα.

Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας, προτείνουμε τρόπους, πρωτοβουλίες, δραστηριότητες και ανοίγουμε διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα για μια πολιτιστική μορφωτική παρέμβαση με προσανατολισμό στη μαθητική νεολαία, με διάρκεια και σταθμούς, με την αξιοποίηση μορφών τέχνης και πολιτισμού.

Φιλοδοξούμε, μέσα από μια συστηματική μορφωτική πολιτιστική παρέμβαση, να κάνουμε κοινωνούς τους μαθητές μας με τις πιο ριζοσπαστικές αξίες και ιδανικά, τις πιο πρωτοπόρες ιδέες και θέσεις του λαϊκού κινήματος.

Γιατί αυτός είναι πραγματικός παιδαγωγός. Αυτός που από ηθική και αισθητική άποψη μπολιάζει τις ψυχές των παιδιών με τις πανανθρώπινες αξίες της ισότητας, της αλληλεγγύης, του δίκιου των λαών. Είναι αυτός που ενσαρκώνει και εμπνέει στα παιδιά τον αγώνα για την ειρήνη, ενάντια στους άδικους πολέμους, ενάντια στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους. Που συμβάλλει με την αγωνιστική του στάση στην απόρριψη των προτύπων της υποκουλτούρας, της εγκληματικότητας, της καταστολής, του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και γενικότερα της σαπίλας του καπιταλισμού.

Είναι εύκολος αυτός ο δρόμος; Οχι! Εχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα σύστημα που τα δίνει όλα για να φτιάξει ένα σχολείο που θα αναπαράγει το σκοταδισμό, το ψέμα, την ιστορική διαστρέβλωση. Ενα σχολείο που τελικά απαξιώνει τη γνώση, αποθεώνει τον ανταγωνισμό. Εχουμε απέναντί μας τη λεγόμενη "αξιολόγηση" που θέλει να μας ελέγξει πιο στενά για το τι και πώς διδάσκουμε μέσα στην τάξη.

Γνωρίζουμε τις δυσκολίες. Ομως σε αυτούς που έτυχαν πολλά πρέπει να κάνουν και πολλά!

Εχουμε συνείδηση ότι οι εκπαιδευτικοί που θα εμπλακούν σε μια τέτοια προσπάθεια έρχονται σε σύγκρουση με την κατεύθυνση του σχολείου. Χρειάζεται καλή και έγκαιρη προετοιμασία, πλατιά σύνδεση με γονείς και μαθητές, άνοιγμα στη γειτονιά, έτσι ώστε, όπου είναι δυνατόν, αυτές οι εκδηλώσεις να δένονται ζωντανά και με τα λαϊκά προβλήματα στην ευρύτερη κοινότητα της περιοχής, του δήμου, με την παρουσία και δράση των μαζικών λαϊκών φορέων κ.λπ.».