Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Κινηματογράφος…

 

Οι προβολείς στο τουρκικό σινεμά...

Κλίμα και μέρες υπερφορτωμένες με «σινεμά». Διανύουμε τη δεύτερη βδομάδα του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, επικεντρωμένη μέχρι τις 29/10 σε μια και μοναδική αίθουσα, στο «Αστυ» της οδού Κοραή, όπου, σήμερα, Πέμπτη, στις 8 και 10 το βράδυ κι αύριο, Παρασκευή, στις 6.30 το απόγευμα, μπορείτε (αντίστοιχα) να δείτε 3 από τις 7 ταινίες του «διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος», ήτοι τις: «Angels» (2014, 97') της Τσέχας Alice Nellis, «Afterlife» (2014, 95') της 28χρονης Ουγγαρέζας Virag Zomboracz και «No one's child» (2014, 103') του Σέρβου Vuk Rsumovic, ενώ, τη Δευτέρα 27/10, στις 22.15, μπορείτε να απολαύσετε ξανά και ξανά το απόλυτο αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ «Η μεγάλη χίμαιρα» (1937, 114') με τον Ζαν Γκαμπέν, τον Πιερ Φρενέ και τον «μέγα» Εριχ φον Στρόχαϊμ στους κύριους ρόλους. Απόψε, ωστόσο, καλωσορίζουμε την «Εβδομάδα Τουρκικού Κινηματογράφου» που εγκαινιάζεται στον Κεραμεικό, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, με ευκαιρία την 100ή επέτειο της τουρκικής κινηματογραφίας. Στη διάρκεια της βδομάδας, το κοινό θα συναντηθεί με κλασικές επιτυχίες του '70 αλλά και σύγχρονες, από το σινεμά της «νέας ταυτότητας», των ρεαλιστικών ιστοριών για τους ασήμαντους ανθρώπους της καθημερινότητας που πασχίζουν για την επιβίωση. Δεκατέσσερις σε σύνολο ταινίες θα παρελάσουν, στο πλαίσιο ενός προγράμματος με δομή και στοιχεία αναδρομικής και διαχρονικής ξενάγησης στο εσωτερικό μιας εθνικής κινηματογραφίας, που σήμερα δικαίως λογιάζεται από τις αυθεντικότερες και αξιολογότερες. Στους τίτλους που θα προβληθούν κρύβονται κορυφαίες στιγμές στρατευμένου, ουμανιστικού κινηματογράφου («Ο Δρόμος» - 1982, 114' - των Σερίφ Γκιορέν και του πρόωρα χαμένου Γιλμάζ Γκιουνέι) καθώς και στοχαστικά εσωτερικά δράματα για τους αγνοούμενους πολιτικούς κρατούμενους («Η Μούχλα» - 2013, 94' - του Αλί Αϊντίν)... Οι υπόλοιποι τίτλοι έχουν ως εξής: «Δεν είμαι εγώ» (2013, 129') του Ταϊφούν Πιρσελίμογλου, «Η Εξορία» (2013, 118') του Ερόλ Οζλεβί, «Ο Κύκλος» (2013, 91') του Ατίλ Ινάτς, «Το όνειρο της πεταλούδας» (2013, 138') του Γιλμάζ Ερντογάν, «Η Νύφη» (1973, 92') του Ομέρ Λουτφί Ακάντ, «Με τα μάτια της ψυχής» (2013, 78') των Μελίκ Σαράτσογλου και Χακί Κουρτουλούς, «Γιόζγκατ Μπλουζ» (2013, 96') του Μαχμούτ Φαζίλ Τζοσκούν, «Κόσμος» (2009, 118') του Ρεχά Ερντέμ, «Το κορίτσι με την κόκκινη μαντίλα» (1977, 95') του Ατίφ Γιλμάζ, «Οι άνθρωποι του παππού μου» (2011, 123') του Τσαγάν Ιρμάκ, «Η Αθωότητα» (1997, 110') του Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ και, τέλος, «Ξενοδοχείο η Πατρίς» (1987, 101') του Ομέρ Καβούρ... Για όποιες πληροφορίες, στην Ταινιοθήκη, στο 210.3609.695 ή στο mail:contact@tainiothiki.gr.

Πλάι στα παραπάνω αντιπροσωπευτικά δείγματα σύγχρονης και παλιότερης τουρκικής μυθοπλασίας φιγουράρουν οι «συμβατικές» πρεμιέρες της βδομάδας. Η ελληνική, τηλεοπτικών καθ' όλα προδιαγραφών, κωμωδία του Νίκου Ζαπατίνα «Στα καλά καθούμενα» (2014), η βελγική, γλυκύτατη, περιπέτεια του μικρού γατούλη, στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Το μαγικό σπίτι» (2013) των Ζερεμί Ντεγκρισόν και Μπεν Στάσεν που προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, καθώς και το αμερικάνικο δημοφιλές franchise των τεσσάρων μεταλλαγμένων χελωνών που γεννήθηκε το 1984 σε μορφή σειράς, «Τα χελωνονιντζάκια» (2014), σε σκηνοθεσία Τζόναθαν Λίμπεσμαν και σε εκδοχή 3D, εάν το επιθυμείτε...

Τέλος, μετά από 23 ολόκληρα χρόνια η «Αλκυονίς» ανοίγει ξανά στις 26/10 με ένα αφιέρωμα στον Καζαντζάκη. «Ζορμπάς ο Ελληνας» (1964) του Μιχάλη Κακογιάννη, «Ο Τελευταίος πειρασμός» (1988) του Μάρτιν Σκοτσέζε και «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1957) του Ζυλ Ντασσέν. Μαζί τους προβάλλεται η μικρού μήκους ταινία του Μάριου Ιορδάνου «Το μυστικό του Θησέα» (2014)...

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΝΤΟΜΠΚΙΝ

Ο δικαστής

Η επιτομή του αμερικάνικου σινεμά για τις πλατιές μάζες... Χωρίς κάποιο μεμονωμένο αξιόμεμπτο, η ταινία δεν έχει απολύτως τίποτα που να τη διαφοροποιεί από άλλες του είδους, να την ξεχωρίζει από τις συνηθισμένες παραγωγές. Χορταστικά «μπουχτιστική» και λόγω διάρκειας - 2 ώρες και 20 λεπτά. Καλογυρισμένη τεχνικά και σε επίπεδο σκηνοθεσίας του κάδρου. Καλοπαιγμένη υποκριτικά -βασίζεται απόλυτα στο ντουέτο πατέρα / γιου, σε δυο άξιους και γοητευτικούς ερμηνευτές. Το πολιτικά ορθό, μελό και φλύαρο αυτό σύμπλεγμα διέπεται παραδόξως από αφηγηματική οικονομία, ενώ ταυτόχρονα αποδεικνύεται υπερβολικά προβλέψιμο, παρά το γεγονός ότι πάνω του έσκυψαν τρεις σεναριογράφοι. Κάπου υπάρχει η αίσθηση του μέτρου και κάπου το διαμετρικά αντίθετο. Σε αυτό το σενάριο υπάρχουν και χωρούν τα πάντα ως φυγόκεντρες δυνάμεις, ως «συστατικά» μιας συνταγής από αριθμημένη, μακρά λίστα... Μέχρι και τυφώνας υπάρχει! Είτε το δείτε είτε όχι, δεν θα αλλάξει τίποτα...

Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, ηθοποιός με μεγάλες ευκολίες πρωταγωνιστεί σε ρόλο σνομπ αδίστακτου δικηγόρου, ανατέλλοντα αστέρα στη μεγαλούπολη που ζει, που επιστρέφει στην επαρχιακή του γενέτειρα για να κηδεύσει τη μητέρα του. Παραμένει όμως για να υπερασπίσει τον δικαστή πατέρα του που αναπάντεχα κατηγορείται για δολοφονία. Κάθε αφηγηματική δυνατότητα μετατρέπεται σε όχημα αποκάλυψης κι ανάδειξης των επτασφράγιστων οικογενειακών μυστικών, τίποτα δεν μένει αναπάντητο. Στα γρανάζια των αφηγηματικών στρατηγικών που ελλοχεύει πληθώρα φλας μπακ και μελοδραματική φόρτιση, μπλέκονται παράπλευρα πορτρέτα, αλήθειες, διαστάσεις ψυχαναλυτικές και βασιλεύει η υπέρβαση με ατέλειωτα ανακυκλούμενους τρόπους έκφρασης και κλισέ. Κορυφώσεις μπόλικες και συγκίνηση δίνουν την εντύπωση μιας πληρέστατης ιστορίας, χωρίς όμως την παραμικρή πρωτοτυπία, μιας κοινοτοπίας απ' αυτές που δείχνουν τα επί πληρωμή κανάλια...

Με τους: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Ρόμπερτ Ντιβάλ, Βέρα Φαρμίγκα, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2014)

ΛΟΝΕ ΣΕΡΦΙΓΚ

Η Λέσχη της κομψής αλητείας

Μεταφορά στον κινηματογράφο του θεατρικού έργου της Λόρα Γουέιντ συνιστά η, τολμηρής και αποκαλυπτικής θεματικής, μυθοπλασία της Δανέζας σκηνοθέτριας Λόνε Σέρφιγκ γύρω από κάποια μυστική «Λέσχη Ράιοτ» που ίδρυσε πριν από 200 χρόνια ο ομώνυμος ευγενής και που συνεχίζει να υφίσταται ως παράδοση για επιλεγμένους νεαρούς άρρενες, γόνους της προνομιούχας ελίτ της αστικής τάξης της Αγγλίας - και όχι μόνο, μια που μεταξύ αυτών εμφανίζεται και γιος Ελληνα εφοπλιστή. Βάση της συνεύρεσης των μελών της Λέσχης η ιδιότητα του συμφοιτητή στην ξακουστή Οξφόρδη. Η μυθοπλασία, ωστόσο, πατάει σε ιστορική αλήθεια σε ό,τι αφορά την ύπαρξη, στο παρελθόν, εκκεντρικής Λέσχης του ιδίου πανεπιστημίου με την ονομασία «Bullingdon Club». Λέσχη που αριθμεί δύο αιώνες ζωής, παρέμεινε γνωστή για τους αριστοκράτες, άρρενες, μέλη της, τις γκουρμέ δεξιώσεις - δείπνα τους, τις θορυβώδεις τελετές, κυρίως όμως για τους βανδαλισμούς σε εστιατόρια και φοιτητικά δωμάτια, σε βαθμό που τοπικά εστιατόρια αρνούνταν να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις της ενώ το πανεπιστήμιο δεν της παρείχε επίσημη αναγνώριση...

Στο διαδίκτυο διαβάσαμε την πληροφορία ότι το 2007 κυκλοφόρησε φωτογραφία που απεικονίζει πρώην μέλη της Λέσχης Bullingdon με τις ακριβοραμμένες «στολές» τους. Μεταξύ αυτών, ο νυν πρωθυπουργός της Βρετανίας, Κάμερον, ο υπουργός Οικονομικών, Οσμπορν, και ο δήμαρχος του Λονδίνου, Μπόρις Τζόνσον. Η ταινία της Σέρφιγκ, με αποστασιοποιημένα ισορροπημένο βλέμμα που εστιάζει και σε τυχόν αποχρώσεις, καταγράφει, αποκαλύπτει και καταγγέλλει, τονίζοντας εύστοχα τις διασυνδέσεις της οικονομικής εξουσίας με τέτοιου είδους κέντρα απ' όπου επιλέγει και στρατολογεί το μελλοντικό πολιτικό της προσωπικό, στη βάση του πόσο κάποιος μισεί τους βρωμερούς φτωχούς της εν δυνάμει εργατικής τάξης.

Με τους: Σαμ Κλάφλιν, Νάταλι Ντόρμερ, Ντάγκλας Μπουθ, Μαξ Αϊρονς, κ.ά.

Παραγωγή: Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ (2014)

ΧΕΝΡΙΚ ΓΚΕΝΤΖ

Απληστοι γείτονες

Εντονα τα σκανδιναβικά «νουάρ» αποτυπώματα στο αγγλόφωνο ντεμπούτο του Δανού Χένρικ Γκεντζ, ένα θρίλερ βασισμένο στο κείμενο της Kelly Masterson «Before the Devil Knows You're Dead», που με τη σειρά του βασίζεται σε μυθιστόρημα του Marcus Sakey από το Σικάγο, που ειδικεύεται σε αφηγήσεις που αρχίζουν και τελειώνουν στον γεωγραφικό του περίγυρο. Ο Γκεντζ, άγνωστο γιατί, μεταφύτευσε την ιστορία στο ακριβό, βροχερό Λονδίνο όπου το νεαρό άφραγκο ζευγάρι προσπαθεί να φτιάξει τη ζωή του. Ο Αμερικανός σύζυγος Τομ προσπαθεί να ανακαινίσει μια ετοιμόρροπη κληρονομιά έξω από την πόλη, σκέτη οικονομική καταβόθρα. Η σύζυγος Αννα χρειάζεται θεραπεία για να μείνει έγκυος, πράγμα πολύ ακριβό γι' αυτούς, που μόλις παρέλαβαν ειδοποιητήριο έξωσης. Ολα κινούνται μέσα σε χρώματα υγρά, ξεθωριασμένα και ψήγματα ψυχρής οπτικής πανάκειας. Σε σχήματα γεωμετρικά, σε ρυθμούς αργούς, που φιλτράρονται από το φακό μιας κάμερας θωπευτικής που κινείται νωχελικά σε αρμονία με τους τόνους της υπνωτιστικής ηχητικής μπάντας, συμπληρωματικής της εικόνας. Κατά τύχη, το ζευγάρι ανακαλύπτει νεκρό τον νοικάρη του λονδρέζικου υπογείου τους και πολλά, βρώμικα από ναρκωτικά, λεφτά που θα τους επιτρέψουν μια άνετη ζωή...

Τα λεφτά τα ψάχνουν κι άλλοι «άπληστοι». Αδίστακτοι εγκληματίες, η αστυνομία κι ένας Γάλλος ντίλερ, ονόματι Τζένγκις Χαν. Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να εξαντλήσει όλα τα κλισέ του είδους μαζί με πάμπολλες απίθανες ανατροπές. Διαθέτει όμως το ταλέντο να τα εντάξει όλα λειτουργικά στο συμπαγές, 80λεπτο, κείμενό του, που παρουσιάζει ορισμένα ζητήματα ταυτότητας. Το θαρραλέο ζευγάρι, παρά την εμφανή του χημεία, δεν κατορθώνει να εμφυσήσει πραγματική ζωή σε δύο επίπεδους, απαθείς σχεδόν χαρακτήρες, χωρίς ιδιαίτερα ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα. Οσο η ιστορία πλησιάζει προς το τέλος, τόσο η σουσπάνς πάει κρεσέντο και το πράγμα εκχυδαΐζεται μέσα σε ημιπαράλογο λουτρό αίματος με έλλειμμα αξιοπιστίας... Ποιος νοιάζεται γι' αυτό όμως όταν το φιλμ είναι συμπαθές;

Με τους: Τζέιμς Φράνκο, Κέιτ Χάντσον, Τομ Γουίλκινσον, Ομάρ Σι, Αννα Φρίελ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2014)

“Ριζοσπάστης”