Αναιμική ενίσχυση 1,7% εμφανίζει το ελληνικό ΑΕΠ στο Γ' τρίμηνο του 2014. Στο 26,3% έφτασε η βύθιση στην εξαετία 2008 – 2013
Ρυθμοί κόπωσης της οικονομικής δραστηριότητας, αβεβαιότητες και ρίσκα εκδηλώνονται τόσο στην Ευρωζώνη, όσο και συνολικά στην ΕΕ των 28 κρατών - μελών. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χτες από τη στατιστική υπηρεσία της ΕΕ (Γιούροστατ), σχετικά με τη διαμόρφωση του ΑΕΠ στο Γ' τρίμηνο του 2014. Παρά τα μέτρα χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής και τα προγράμματα διοχέτευσης πακτωλού ρευστότητας στους ισχυρούς ισχυρούς επιχειρηματικούς Ομίλους, ο ρυθμός ανάκαμψης στην Ευρωζώνη στο Γ' τρίμηνο του 2014 (σε σύγκριση με το Γ' τρίμηνο του 2013) διαμορφώνεται μόλις σε 0,8%. Μάλιστα, οι ρυθμοί επιβράδυνσης ή ακόμη και βαθμιαίας υποχώρησης εκδηλώνονται συγχρονισμένα στο σκληρό πυρήνα της Ευρωζώνης (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία) και αυτό ανεξάρτητα από το μείγμα πολιτικής που προκρίνει η κάθε κυβέρνηση. «Σε ιστορικούς όρους, η μέτρια ανάπτυξη είναι πολύ χαμηλή. Μετά από άλλες κρίσεις, ήταν πολύ πιο γρήγορη και απότομη», δήλωσε το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), Ιβ Μερς...
Το ελληνικό ΑΕΠ
Ισχνοί ρυθμοί καπιταλιστικής ανάκαμψης καταγράφονται στην Ελλάδα για δεύτερο στη σειρά τρίμηνο (Β' και Γ' τρίμηνο του 2014), σύμφωνα με τα αναθεωρημένα στοιχεία από την στατιστική υπηρεσία της χώρας (ΕΛΣΤΑΤ). Ο πρωθυπουργός, Αντ. Σαμαράς, σε σχετικές δηλώσεις του, επισήμανε ότι «στο τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς η οικονομία αναπτύχθηκε με ετήσιο ρυθμό 1,7%, μετά από 6 επώδυνα χρόνια, ή 24 τρίμηνα, ύφεσης. Είναι η ταχύτερη ανάπτυξη για το τρίμηνο αυτό σε ολόκληρη την Ευρωζώνη». Ανάλογα σχόλια «επιβράβευσης» δημοσιοποίησαν και οι ηλεκτρονικές εκδόσεις του διεθνούς αστικού Τύπου.
Η τέτοια εξέλιξη συνδέεται με την ιδιαίτερα χαμηλή βάση υπολογισμού των σημερινών εμφανιζόμενων ρυθμών ανάκαμψης.
Ειδικότερα :
Οπως προκύπτει από τη νέα χρονολογική σειρά που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, η βύθιση του ΑΕΠ στην Ελλάδα στη διάρκεια της εξαετίας 2008 - 2013 έφτασε στο 26,3%.
Στο Γ' τρίμηνο του 2014 (σε σχέση με το Γ' τρίμηνο του 2014) η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει ανάκαμψη 1,7%, έναντι ανάκαμψης 0,4% στο Β' τρίμηνο και υποχώρησης 0,4% στο Α' τρίμηνο του 2014.
Σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις (Κομισιόν κ.ά), αναμενόμενη ανάκαμψη για το φετινό 12μηνο θα διαμορφωθεί σε 0,6% και το 2015 σε 2,9%. Σε κάθε περίπτωση, η ανάκτηση της κατρακύλας (26,3%) που προηγήθηκε δεν είναι ούτε προβλέψιμη, ούτε και δεδομένη ακόμη και σε ορίζοντα δεκαετιών. Σύμφωνα με έκθεση της Κομισιόν, ο «μεγαλύτερος κίνδυνος» είναι η «εκ νέου απώλεια της εμπιστοσύνης λόγω στασιμότητας των μεταρρυθμίσεων σε εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο», ενδεχόμενο που θα έχει «αρνητικές επιπτώσεις για την οικονομική δραστηριότητα» ακόμη και στο στενό χρονικό ορίζοντα των προβλέψεων, που αφορά στη διετία 2014 - 2015. Παράλληλα, η ανάπτυξη του κεφαλαίου θα απαιτεί διαδοχικά αντιλαϊκά μέτρα, με επίκεντρο αναδιαρθρώσεις που αποτελούν και την κοινή συνισταμένη της πολιτικής για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών μονοπωλίων, ανεξάρτητα από μείγμα πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αβεβαιότητες και τα ρίσκα στους κόλπους της Ευρωζώνης και της ΕΕ έχουν την αντανάκλασή τους και στις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία.
ΕΕ - Ευρωζώνη
Σύμφωνα με τη Γιούροστατ, σε ετήσια βάση, η ανάκαμψη στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο Γ' τρίμηνο σε 0,8% (από 0,8% στο Β' τρίμηνο και 1% στο Α' τρίμηνο). Αντίστοιχη αποκλιμάκωση εμφανίζεται και συνολικά στην ΕΕ (1,3% από 1,5% στο Α' τρίμηνο). Ακόμη μεγαλύτερη είναι η κόπωση της οικονομικής δραστηριότητας στη Γερμανία, όπου οι ρυθμοί ενίσχυσης περιορίστηκαν σε 1,2% από 1,4% και 2,3% στα προηγούμενα τρίμηνα, ενώ, σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία της χώρας, η επιδείνωση συνδέεται κατά κύριο λόγο με τη σημαντική μείωση των επενδύσεων σε μηχανολογικό εξοπλισμό (βιομηχανία κ.ά.). Στη Γαλλία οι ρυθμοί ανάπτυξης παραπαίουν στο 0,4% για το Γ' τρίμηνο, έναντι απόλυτης στασιμότητας στο Β' τρίμηνο και 0,8% στο Α' τρίμηνο. Στην Ιταλία καταγράφεται υποχώρηση 0,4%, έναντι πτωτικών ρυθμών 0,3% στα δυο προηγούμενα τρίμηνα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η διατήρηση των όποιων ρυθμών ανάκαμψης στις οικονομίες της Ευρωζώνης αποδίδεται και σε συγκυριακούς παράγοντες, όπως η υποχώρηση του ευρώ σε σε σχέση με τα άλλα ανταγωνιστικά νομίσματα (11% από τον περασμένο Μάη) και τη μείωση των τιμών του πετρελαίου, τα οποία ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα τμημάτων του ευρωπαϊκού κεφαλαίου.
Ανάλογες εξελίξεις εμφανίζονται και στη Ρωσία, όπου η ανάκαμψη ο επιβραδύνθηκε σε 0,7% στο Γ' τρίμηνο από από 0,8% στο δεύτερο, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ρωσικό ινστιτούτο στατιστικών Rosstat. Η Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας εκτιμά ότι ο ρυθμός «ανάπτυξης» θα περιοριστεί στο 0,3% φέτος και θα παραμείνει στάσιμος το 2015.
Μπαράζ από αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις
Μπαράζ από αναδιαρθρώσεις ενίσχυσης των ευρωενωσιακών μονοπωλίων για την ανάκαμψη της ανταγωνιστικότητας, προανήγγειλε χτες ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούγκερ. Με επιστολή που απευθύνει προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θέτει τις 10 βασικές προτεραιότητες, ανάμεσα σε αυτές την ενίσχυση των κανονισμών δημοσιονομικής εποπτείας για όλα τα κράτη - μέλη και μέτρα τόνωσης των βιομηχάνων και άλλων τμημάτων του κεφαλαίου.
Οι 10 βασικοί άξονες της άξονες της Κομισιόν είναι οι παρακάτω :
1. Νέα ώθηση για την απασχόληση, την ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και νέο πακέτο επενδύσεων. Ανασκόπηση της στρατηγικής «Ευρώπη - 2020».
2. Ενιαία ψηφιακή αγορά, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης της αγοράς τηλεπικοινωνιών και πρόταση για τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος πνευματικών δικαιωμάτων.
3. Ενεργειακή Ενωση με μια μακρόπνοη πολιτική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Δράσεις για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας.
4. Πιο ενισχυμένη και δίκαιη εσωτερική αγορά με ενίσχυση της βιομηχανίας. Εφαρμογή νέων κανόνων τραπεζικής εποπτείας και εξυγίανσης των τραπεζών. Εργασίες προς μια μελλοντική Ενωση Κεφαλαιαγορών. Στοχοθετημένη αναθεώρηση της οδηγίας για τις αποσπάσεις εργαζομένων και την προώθηση της κινητικότητας του εργατικού δυναμικού. Εργασίες σχετικά με ένα οριστικό καθεστώς ΦΠΑ.
5. Ολοκληρωμένη και πιο δίκαιη Οικονομική και Νομισματική Ενωση. Προτάσεις για την εμβάθυνση της ΟΝΕ και την ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης.
6. Λογική και ισορροπημένη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με τις ΗΠΑ.
7. Χώρος δικαιοσύνης και θεμελιωδών δικαιωμάτων με βάση την αμοιβαία εμπιστοσύνη. Προσχώρηση της ΕΕ στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Σύναψη συνολικής συμφωνίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων μεταξύ ΕΕ - ΗΠΑ.
8. Νέα πολιτική για τη μετανάστευση. Εφαρμογή της κοινής πολιτικής ασύλου. Νέα πολιτική για τη νόμιμη μετανάστευση, αρχής γενομένης από την αναθεώρηση της οδηγίας για τη μπλε κάρτα. Στρατηγική εσωτερικής ασφάλειας. Επιχειρησιακά μέτρα για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και του εξτρεμισμού.
9. Ισχυρότερος ρόλος της ΕΕ στη διεθνή σκηνή.
10. Αναθεώρηση της νομοθεσίας για την έγκριση των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών.