Απόψε, στις 8 το βράδυ, θα πραγματοποιηθεί στον κινηματογράφο «Αλκυονίς» η πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ της Θεοδοσίας Γραμματικού «Non Omnis Moriar», μια ταινία για την ηρωική εννεάμηνη απεργία των εργατών της «Χαλυβουργίας Ελλάδας», που ξεκίνησε τον Νοέμβρη του 2011... Απόψε επίσης, ξεκινά στον κινηματογράφο «Στούντιο New Star art cinema» στην πλατεία Αμερικής (Σπάρτης και Σταυροπούλου 33), Φεστιβάλ Κουβανικού Κινηματογράφου, για τα 56 χρόνια της κουβανικής Επανάστασης. Το φεστιβάλ διοργανώνει η NEW STAR, σε συνεργασία με την πρεσβεία της Κούβας στην Ελλάδα και το κουβανικό Ινστιτούτο Τέχνης και Κινηματογραφικής Βιομηχανίας (ICAIC). Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, που θα διαρκέσει έως τις 14 Γενάρη, θα προβληθούν 26 συνολικά ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Οι προβολές καθημερινές (3 με 5 ταινίες ανά μέρα), από τις 8 το βράδυ έως τις 1 μετά τα μεσάνυχτα, με ημερήσιο εισιτήριο 5 ευρώ. Οι υπόλοιπες πρεμιέρες περιορίζονται στην ελληνοφινλανδική τουριστική ταινία «Περιπέτεια στο Αιγαίο» (2014) σε σκηνοθεσία Τάβι Βάρτια, στο εξαίρετο ντοκιμαντέρ της Αγγελικής Αριστομενοπούλου «Μια Οικογενειακή Ιστορία» (2015), για τους Ξυλούρηδες και στο περίεργο ισραηλινό θρίλερ / κωμωδία «Big Bad Wolves: Στο Στόμα των Λύκων» (2013) των Αχαραον Κεσάλες και Ναβότ Παπουσάντο...
ΘΕΟΔΟΣΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ
Non omnis moriar
Ο τίτλος του σπουδαίου - ακριβώς γιατί είναι ξεκάθαρα ταξικό - ντοκιμαντέρ της Θεοδοσίας Γραμματικού, δανεισμένος από τις Ωδές του κορυφαίου λυρικού της αρχαίας Ρώμης, Οράτιου. «Δεν θα πεθάνω ολάκερος», λέει υπονοώντας ότι «κάτι θα μείνει από μένα»... κάτι σαν μαγιά... Παρακαταθήκη των αυριανών αγώνων της εργατικής τάξης, στην προκειμένη περίπτωση. Ανεξάρτητη παραγωγή της κολεκτίβας «Λοκομοτίβα», χαμηλού προϋπολογισμού. Ολοκληρώθηκε μετά από δύο χρόνια... Τα γυρίσματα, καταγραφή του αγώνα των απεργών στη «Χαλυβουργία Ελλάδος» στον Ασπρόπυργο, βήμα το βήμα. Επί τόπου, στην πύλη του εργοστασίου που μετουσιώθηκε σε φάρο της απεργίας, σε αυθεντική ατμόσφαιρα και ντεκόρ, σε πραγματικό χρόνο, με πραγματικό ήχο και με πρωταγωνιστές πραγματικούς ανθρώπους. Η αισθητά απούσα «δραματοποιημένη αφήγηση» προκύπτει από τα πραγματικά προ-φιλμικά γεγονότα. Και το σημαντικό, ιδεολογικά κείμενο / σχόλιο σε voice over, ρίχνει φως, αναλύει και σκάβει σε βάθος τις θεατές και αθέατες πτυχές του αγώνα, που τον κατέστησαν τόσο ξεχωριστό... Εξάλλου, ο όρος «ντοκιμαντέρ» έχει τις ρίζες του στο λατινικό «docere», που σημαίνει διδάσκω, διαφωτίζω.
Η ταινία με το τραχύ ύφος, ίδιο η αλήθεια, κουβαλά χωρίς άλλο κινηματογραφικές αδυναμίες πρωτότοκου. Ξεχωρίζει, ωστόσο, για την κρυστάλλινη και ασυμβίβαστη πολιτική της θέση, εν μέσω πληθώρας ντοκιμαντέρ που μηρυκάζουν ξανά και ξανά τις κλάψες για την κρίση και την ανεργία και στο διά ταύτα, αδιέξοδο. Η πρώτη δουλειά της Γραμματικού είναι σημαντική, όχι σαν επιτηδευμένη γραφή, όσο σαν τολμηρό εγχείρημα να φθάσουν παντού οι εικόνες, η ατμόσφαιρα, το ήθος των σύγχρονων ταξικών αγώνων, μιας απεργίας που κανείς δεν περίμενε να κρατήσει τόσο, που κανείς δε φανταζόταν τόση αλληλεγγύη από τον κόσμο. Που κανείς δεν περίμενε ότι θα έβγαινε πιο δυνατός από αυτήν τη μάχη... Να τη δείτε!
“Ριζοσπάστης” Πέμπτη 08 Γενάρη 2015