Η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να συνεχίσει απαρέγκλιτα την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων (σιδηρόδρομοι, λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.), από το σημείο που την άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση, αποτυπώνεται, τόσο στις απανωτές δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών, με τελευταίες αυτές, πριν δύο μέρες του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γ. Σταθάκη, όσο και με τη συμμετοχή της στα παζάρια και τους ανταγωνισμούς των μονοπωλίων, επιδιώκοντας να «κλείσει» τις κατάλληλες συμφωνίες για την «προσέλκυση επενδύσεων». Εξάλλου, οι ιδιωτικοποιήσεις είναι προαπαιτούμενο και των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» δηλαδή την τρόικα (ΕΕ, ΔΝΤ, ΕΚΤ).
Αυτά ακριβώς τα παζάρια ανάμεσα στα μονοπώλια αντανακλά και η παρέμβαση (από προχτές είχε διαρρεύσει και χτες επισημοποιήθηκε), της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να παρατείνει για 4 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Ιούνη τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των Οργανισμών Λιμένων Πειραιά (ΟΛΠ), Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο Γ. Σταθάκης, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να συνεχιστούν οι ιδιωτικοποιήσεις, αλλά υπό άλλους πιο συμφέροντες όρους. «Ολοι θα συμφωνήσουμε, και οι ξένοι και εμείς, ότι το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, όπως έγινε, είχε πάρα πολλά προβλήματα. (...) πάρα πολλές από τις ιδιωτικοποιήσεις δεν ακολούθησαν τις προβλεπόμενες - από τους διεθνείς κανόνες - νομικές διαδικασίες» σημείωσε και πρόσθεσε: «Αρα, η απάντηση είναι ότι δεν είναι ένας κανόνας για όλα. Κάποιες που έχουν γίνει και έχουν ολοκληρωθεί, και έχουν τηρήσει τους διεθνείς κανόνες, αυτές προφανώς δεν ανατρέπονται. Κάποιες που έχουν γίνει, άλλα έχουν πάρα πολλά νομικά προβλήματα είναι προς αναθεώρηση».
Οι δηλώσεις του Γ. Σταθάκη ήρθαν να προστεθούν σε αυτές του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη ο οποίος έχει κάνει σαφές ότι: «Σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις(...) η κυβέρνηση είναι εντελώς μη δογματική. Είμαστε έτοιμοι και πρόθυμοι να αξιολογήσουμε κάθε σχέδιο ξεχωριστά». Μάλιστα, αναφέρθηκε και συγκεκριμένα για τις ιδιωτικοποιήσεις που «τρέχουν» σημειώνοντας: «Οι αναφορές σε Μέσα Ενημέρωσης ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά αναιρέθηκε δε θα μπορούσαν να είναι περισσότερο αναληθείς. Στην πραγματικότητα, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, καθώς οι άμεσες ξένες επενδύσεις θα ενθαρρύνονται». Πριν από δύο μέρες, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, σημείωσε για τους σιδηρόδρομους: «Η είσοδος ιδιωτών στον ΟΣΕ είναι απολύτως απαραίτητη», καθώς το ελληνικό δημόσιο «δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει στο σιδηρόδρομο τις επενδύσεις που είναι απαραίτητες (....) για να μπορέσουμε να πάμε από τον 19ο αιώνα στον 21ο».
Οξύνονται οι ανταγωνισμοί
«Σφαγή» ανάμεσα στα μονοπώλια προκαλεί η πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαδικασία που η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα «σεβαστεί». Η αμερικανική εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών «Watco Companies, L.L.C.», όπως αφήνουν να διαρρεύσει, το τελευταίο διάστημα «πραγματοποιεί επαφές στην Αθήνα», εξετάζοντας τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό μέσω της ρουμανικής «Grup Feroviar Roma», η οποία έχει «περάσει» στην τελική φάση του διαγωνισμού. Στη φάση αυτή, έχουν επίσης περάσει η γαλλική «Societe Nationale des Chemins de fer Francais» (SNCF) και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι («Rossiyskie Ζheleznye Dorogi» - RZD) σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ, θέτοντας όμως σαν όρο την παράλληλη εξαγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ή της Αλεξανδρούπολης. Από την περασμένη βδομάδα, ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται να έχει αποκτήσει και το κινεζικό μονοπώλιο της COSCΟ, στο οποίο έχουν παραχωρηθεί οι προβλήτες 2 και 3 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του λιμανιού του Πειραιά.
Σε πλήρη εξέλιξη είναι και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων με την κοινοπραξία της γερμανικής εταιρείας «Fraport» με τον όμιλο «Κοπελούζου» να έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος, ενώ δεν έχει αποκλειστεί και η περίπτωση της σύμπραξης του δημοσίου με ιδιώτες (ΣΔΙΤ).