Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Αγνές προθέσεις...

 

1189388090_1382934973

 

Κι άλλα χρήματα για το καλό εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο αποφάσισε να ξοδέψει το φιλάνθρωπο Facebook, ώστε άνθρωποι από τους οποίους δεν ζητά ούτε ένα ευρώ να μπορούν να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους, να δικτυώνονται κοινωνικά από το κάθισμα του σπιτιού τους. Πρόκειται για την ανανεωμένη εφαρμογή Facebook Messenger, σύμφωνα με την είδηση του Αθηναϊκού Πρακτορείου, που αναμεταδίδουν ατόφια και ασχολίαστη ιστοτόποι όπως το left.gr του ΣΥΡΙΖΑ.

Η εφαρμογή θα επιτρέπει στους χρήστες να αποστέλλουν γραπτά μηνύματα, όχι μόνο στους διαδικτυακούς τους φίλους αλλά και σε επαφές του τηλεφωνικού τους καταλόγου, με την προϋπόθεση ότι θα συνδέσουν το προφίλ τους στο Facebook με τον τηλεφωνικό τους αριθμό. Μια αθώα καταχώρηση, που παραδόξως ζητούν επανειλημμένα και εφαρμογές άλλων φιλάνθρωπων μονοπωλίων, όπως το Gmail της Google. Οι χρήστες καλούνται να συνδέσουν και τα προφίλ των φίλων τους (χωρίς να τους ρωτήσουν), καταχωρώντας και τον δικό τους τηλεφωνικό αριθμό. Κάθε καταχωρημένη επαφή συνοδεύεται από φωτογραφία του ατόμου. Ετσι, όταν κάποιος συνδέεται στο δίκτυο, οι φίλοι του (και μαζί τους το Facebook, η NSA, δηλαδή η υπηρεσία των ΗΠΑ που κάνει παρακολουθήσεις και τις υποκλοπές, και λοιποί συγγενείς) θα το αντιλαμβάνονται αμέσως από την μπλε ένδειξη, που θα ενεργοποιείται γύρω από τη φωτογραφία.

Τα μονοπώλια, οι καπιταλιστικές επιχειρήσεις δεν είναι φιλανθρωπικοί οργανισμοί. Από όσα προσφέρουν δωρεάν, βγάζουν λεφτά, πολλά λεφτά, με έμμεσο τρόπο, είτε αυτός είναι οι στοχευμένες διαφημίσεις, είτε η αξιοποίηση και η πώληση του καταναλωτικού, πολιτικού και γενικότερα κοινωνικού προφίλ των «ευεργετούμενων». Βάζουν τους χρήστες των δωρεάν υπηρεσιών τους να χαφιεδίζουν τον εαυτό τους και τους φίλους τους, προσφέροντας μια ψευδαίσθηση αναπλήρωσης του ελλείμματος κοινωνικής επαφής και συναναστροφής, ένα δήθεν αντίβαρο στην αποξένωση που προκαλούν οι καπιταλιστικές εκμεταλλευτικές σχέσεις παραγωγής και οι συνθήκες ζωής που τις συνοδεύουν.

Οπως συμβαίνει και με τα αστικά ΜΜΕ, οι εταιρείες πίσω από τα μέσα «κοινωνικής δικτύωσης», πέρα από τα κέρδη πετυχαίνουν και έναν άλλο στόχο: Τη διαμόρφωση της κοινωνικής συνείδησης που χρειάζεται για την αναπαραγωγή της αστικής ιδεολογίας, τον εγκλωβισμό σε αυτή των ανθρώπων του μόχθου, των θυμάτων της περιόδου της καπιταλιστικής ανάπτυξης και της περιόδου της καπιταλιστικής κρίσης, τη διαιώνιση της αστικής εξουσίας, μετατρέποντας σε άσφαιρα πυρά, σε ατομισμό και απογοήτευση οποιοδήποτε σκίρτημα ριζοσπαστισμού και αμφισβήτησης γεννιέται μέσα στην κοινωνία.

Δεν τα καταλαβαίνουν όλα αυτά στο left.gr και στον ΣΥΡΙΖΑ; Τα καταλαβαίνουν, αλλά επειδή δεν είναι τίποτα περισσότερο από επίδοξοι διαχειριστές του συστήματος, προωθούν τον τύπο διαμαρτυρίας του αγανακτισμένου της πλατείας, ο οποίος αργά ή γρήγορα σκέφτεται ότι δεν αξίζει να κατεβαίνει καν στην πλατεία, να βρέχεται και να ταλαιπωρείται, αφού μπορεί να εκφράσει την αγανάκτησή του στο διαδίκτυο, προωθούν τη λαϊκή κινητοποίηση μέσω Facebook και καταλήγουν με το «άδειο πουκάμισο» που είδαμε πάλι και πάλι τον τελευταίο καιρό.

Η λύση δεν είναι να σπάσουμε τις οθόνες. Εμείς τις χρησιμοποιούσαμε άλλωστε από την πρώτη στιγμή, πολύ πριν εμφανιστούν τα Facebook και τα συναφή. Ξέρουμε, όμως, ότι η μάχη δίνεται και θα κριθεί στο εργοστάσιο, στο γραφείο, στο σχολείο, στη συνοικία. Με τους ανθρώπους θα οικοδομηθεί η λαϊκή συμμαχία ενάντια στα μονοπώλια και τον καπιταλισμό, όχι με τα άβαταρ*.

* γραφική αναπαράσταση που αντιπροσωπεύει τον χρήστη συστήματος πληροφορικής