Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗΣ» Πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός συλλογικής εργασίας

 

248538     odigitis

 

Μέχρι τις 30 Νοέμβρη συνεχίζονται οι συμμετοχές

Συνεχίζονται μέχρι τις 30 Νοέμβρη οι δηλώσεις συμμετοχής στον πανελλήνιο διαγωνισμό συλλογικής ερευνητικής εργασίας για μαθητές Γυμνασίων, Λυκείων και ΕΠΑΛ, που διοργανώνουν η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής». Στόχος του διαγωνισμού είναι οι μαθητές να μάθουν δουλεύοντας συλλογικά, να αμφισβητούν, να μην αρκούνται στα ψέματα και τις μισές αλήθειες που διδάσκονται, συχνά στα σχολεία, να επιμένουν να αναζητούν και να διαδίδουν την αλήθεια.

Στις ερευνητικές εργασίες τους για το διαγωνισμό, οι μαθητικές ομάδες (αποτελούμενες από 3 έως 20 μαθητές) μπορούν να διαλέξουν ένα από τα τέσσερα θέματα που έχει ορίσει η ΚΝΕ και που παραθέτουμε παρακάτω, μαζί με μια σειρά υποερωτήματα που θέτει η ΚΝΕ σε κάθε θέμα, προκειμένου να προσανατολίσει την αναζήτηση των μαθητών:

Α. Κάνεις login και πιστεύεις πως η ζωή ξεκινά;

Στην ενότητα αυτή οι μαθητές μπορούν να προβληματιστούν πάνω στα εξής επιμέρους θέματα και ερωτήματα:

Διαδίκτυο και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης: Πότε ξεκίνησαν, πώς και από ποιους; Ποια η χρήση τους σήμερα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των χρηστών τους (ιδιώτες, επιχειρηματίες, πολυεθνικοί όμιλοι, ΜΜΕ κ.τ.λ.); Το διαδίκτυο είναι μέσο πληροφόρησης; Υπάρχουν παγίδες; Η ενημέρωση είναι αντικειμενική ή υποκειμενική; Από πού μπορεί να ενημερώνεται κανείς; Ποια η σχέση του διαδικτύου με παλαιότερα μέσα π.χ. βιβλίο, εφημερίδα, αλληλογραφία κ.τ.λ.; Μπορεί να τα αντικαταστήσει; Ανάπτυξη κοινωνικότητας, δημιουργικότητας και προσωπικότητας νέου ανθρώπου. Μπορούν να γίνουν αυτά μέσω των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης; Πόσο «ελεύθερα» κινούμαστε στο διαδίκτυο και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης; Μπορεί το διαδίκτυο να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για δράση και κινητοποίηση;

Β. Εθελοντισμός και φιλανθρωπία ή αλληλεγγύη ανάμεσα σε ίσους;

Σ' αυτή την ενότητα τίθενται τα ερωτήματα:

Ποιες οι αφετηρίες και οι στόχοι όσων δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλληλεγγύης; Ποιος ο ρόλος των διαφόρων ΜΚΟ; Είναι ανεξάρτητες; Από πού χρηματοδοτούνται; Ποιος ο ρόλος της Εκκλησίας; Τι σημαίνει το σύνθημα «Ολοι για έναν και ένας για όλους»; Ποια η δράση σωματείων, λαϊκών επιτροπών, μαθητών, φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων; Συμβιβασμός, διαιώνιση του προβλήματος ή διεκδίκηση και σύγκρουση; Αναλύστε το σύνθημα «Δώσε το χέρι σε όποιον σηκώνεται».

Γ. Οι παππούδες μας πρόσφυγες, οι πατεράδες μας μετανάστες, εμείς ρατσιστές;

Σ' αυτή την ενότητα οι μαθητές μπορούν να πραγματευτούν:

Το κοινωνικό φαινόμενο της μετανάστευσης: Πότε εμφανίζεται; Ποια τα αίτιά του; Στην Ιστορία της χώρας μας υπήρξαν κύματα μεταναστών; Ποια η επίσημη πολιτική κρατών και διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΟΗΕ κ.τ.λ.) σε σχέση με τη μετανάστευση και τους μετανάστες; Υπάρχει πείρα από τις σοσιαλιστικές χώρες σε σχέση με τη μετανάστευση; Πώς καλλιεργείται ο ρατσισμός και ο φασισμός; Υπάρχει λύση στο ζήτημα της μετανάστευσης;

Δ. Τόποι αγώνα και μαρτυρίας του λαού και της νεολαίας!

Τέλος, σ' αυτή την ενότητα τίθενται τα ερωτήματα:

Στην περιοχή σας υπάρχουν τόποι μαρτυρίας από την περίοδο της κατοχής, του εμφυλίου ή της χούντας; Πώς και αν παρουσιάζονται από τα σχολικά βιβλία και γιατί; Πώς οργανώθηκε η ζωή σε φυλακές και τόπους εξορίας; Αναπτύχθηκαν αγώνες; Υπήρχε ενασχόληση με τη Μόρφωση, την Παιδεία, τον Αθλητισμό και την Τέχνη; Πώς συμμετείχαν οι γυναίκες και η νεολαία στον αγώνα; Υπάρχουν ιστορικά γεγονότα που χαρακτηρίζουν ακόμα και στις μέρες μας ολόκληρες πόλεις και γειτονιές (π.χ. Καισαριανή, Χαϊδάρι, Πειραιάς, κ.ά.); Πώς εξηγούνται; Πώς επέδρασαν αυτά τα γεγονότα;

Οροι και προθεσμίες

Η κάθε ομάδα μπορεί να επιλέξει μόνο ένα από τα τέσσερα θέματα για την εργασία της, αλλά μπορεί να χρησιμοποιήσει περισσότερες από μία μορφές για την παρουσίασή της (βίντεο, φωτογραφίες, σκίτσα, κόμικ, ποιήματα, γραπτά κείμενα, μουσική, αφίσες-κολάζ κ.ά.).

Οι ομάδες μπορούν να δηλώνουν συμμετοχή στα email: mail@odigitis.gr, kne@kne.gr και στα γραφεία της ΚΝΕ σε κάθε περιοχή.

Μέχρι και τις 10 Δεκέμβρη οι ομάδες που θα συμμετάσχουν θα πρέπει να στείλουν μια περίληψη (έως 200 λέξεις) της εργασίας τους και όλες οι ομάδες θα πρέπει να στείλουν το σύνολο της εργασίας τους από 5 έως και 10 Γενάρη (ειδικά οι ομάδες που θα έχουν στην εργασία τους βίντεο ή ταινία μικρού μήκους θα πρέπει να αποστείλουν το οπτικοακουστικό υλικό έως και τις 5 Γενάρη).