Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Κυριακή 20 Ιουλίου 2014

Μπαράζ αντιλαϊκών μέτρων για την ανάκαμψη του κεφαλαίου

 

Παζάρια ανάμεσα στη συγκυβέρνηση και την τρόικα, (ΕΕ - ΔΝΤ - Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα), τη βδομάδα που πέρασε. Οι «τροχιοδεικτικές βολές» για νέα μέτρα σε όφελος του κεφαλαίου ήδη έκαναν την εμφάνισή τους μέσα από τις συναντήσεις υπουργών με την τρόικα και την «αξιολόγηση» που ολοκληρώθηκε στα μέσα της περασμένης βδομάδας. Στις 12 Σεπτέμβρη συνεδριάζουν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης (συμβούλιο Γιούρογκρουπ), ενώ στη συνέχεια αναμένεται η εκ νέου επάνοδος των κλιμακίων της τρόικας στην Αθήνα, με την οποία θα περάσει στην τελική ευθεία και η συζήτηση για τη «διευθέτηση» του κρατικού χρέους, σε συνδυασμό με την «επικαιροποίηση» του «Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής» καθώς και με τη διαμόρφωση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2015. Η συγκυβέρνηση επιταχύνει την εκπλήρωση των νομοθετικών παρεμβάσεων για τα λεγόμενα «προαπαιτούμενα μέτρα», τα οποία συνδέονται με την εκταμίευση δόσης ύψους 1 δισ. ευρώ από τα δάνεια των ιμπεριαλιστικών οργανισμών.

Ηδη προχωράνε με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την κατάτμηση και παραπέρα ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. Στη Βουλή, κατατέθηκε και το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για την «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση - Βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών - Ρυθμίσεις δασικής νομοθεσίας» που παραχωρεί δάση στο κεφάλαιο για επενδύσεις. Σε φάση «διαβούλευσης» βρίσκεται το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης σχετικά με την «απλοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση των διοικητικών βαρών στο Δημόσιο». Πρόκειται για νομοσχέδιο «διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» διευκόλυνσης του κεφαλαίου για γοργές επενδύσεις, (αντιμετώπιση γραφειοκρατίας το λένε οι αστοί), αλλά και νέας μείωσης κρατικών δαπανών.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, δρομολογείται η συμπλήρωση της λίστας με τα ακόμη 3 προαπαιτούμενα μέτρα και συγκεκριμένα:

-- Κατάργηση από 1η Γενάρη 2015 των «εισφορών υπέρ τρίτων», που χρηματοδοτούν τις επικουρικές συντάξεις Ταμείων αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας.

-- Ψήφιση του νόμου για τη χρηματοδότηση των κομμάτων και νομοθεσίας για τη «δήλωση και την παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων».

-- Ορισμένες εφαρμοστικές διατάξεις για τη συγχώνευση στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) όλων των Επικουρικών Ταμείων και εφαρμογή της ρήτρας «μηδενικού ελλείμματος» από 1/1/2015 για όσα Ταμεία δεν ανήκουν αυτήν τη στιγμή στο ΕΤΕΑ. (Νέο τσεκούρι στις επικουρικές).

Ταυτόχρονα, οι κυβερνητικοί παράγοντες αναφέρονται στο «κλίμα αξιοπιστίας», που σημαίνει ετοιμότητα για κλιμάκωση των αντιλαϊκών «μεταρρυθμίσεων» στη λεγόμενη «μετά τρόικα» εποχή. Αλλωστε, τα μνημόνια της ΕΕ και μέσω της «ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας» έχουν επιβληθεί στους λαούς όλων των κρατών - μελών της ΕΕ.

Από την άλλη πλευρά, προετοιμάζονται οι παρεμβάσεις για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου όπως:

-- Φορολογικές περικοπές στον τομέα Ενέργειας, ζήτημα που θέτουν επίμονα οι ντόπιοι βιομήχανοι.

-- Σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή στα εταιρικά κέρδη.

--Μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι εργοδότες, σε συνέχεια αυτών που ήδη ψηφίστηκαν και εφαρμόζονται από την 1η Ιούλη.

Τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια

Ταυτόχρονα, φουντώνει και η συζήτηση γύρω από τον τρόπο «διευθέτησης» των επιχειρηματικών δανείων προς τις τράπεζες, στα οποία περιλαμβάνονται και ομολογιακά δάνεια, διαφόρων επιχειρηματικών Ομίλων. Η διαμόρφωση του τελικού σχεδίου σε ό,τι αφορά τα επιχειρηματικά δάνεια, θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του Αυγούστου, ενώ η εφαρμογή προγραμματίζεται να ξεκινήσει από το Σεπτέμβρη. Βιάζονται και μπροστά στην αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών. Τα «προβληματικά» επιχειρηματικά δάνεια υπολογίζονται σε 42 δισ. ευρώ σε σύνολο 77 δισ. των κάθε είδους προβληματικών δανείων.

Με βάση τους σχεδιασμούς που υπάρχουν στο τραπέζι:

-- Προκρίνεται η λύση της «διευθέτησης» ανάλογα με το «επιχειρηματικό προφίλ» της κάθε επιχείρησης, χωρίς δηλαδή την εφαρμογή «οριζόντιας» ρύθμισης. Είναι φανερό ότι οι συζητήσεις και τα παζάρια αφορούν σε «βιώσιμες» επιχειρήσεις.

-- Λόγος γίνεται για τη συνολική αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, δηλαδή τις οφειλές προς τις τράπεζες, το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και προς ιδιώτες πιστωτές (προμηθευτές κ.ά.).

-- Προωθείται το πλαίσιο «εξωδικαστικής επίλυσης» των διαφορών, με αλλαγές στις διατάξεις του πτωχευτικού κώδικα. Τον πρώτο λόγο θα έχουν οι τραπεζίτες. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, οι πιστωτές με απαιτήσεις πάνω από το 33% του συνολικού χρέους, θα μπορούν να επιβάλουν την άποψή τους σε τυχόν άλλα ενδιαφερόμενα μέρη. Ετσι, οι τραπεζίτες θα μπορούν να προχωρούν στα πλάνα αναδιάρθρωσης των επιχειρήσεων και των δανείων τους, με αντίτιμο την απόκτηση μετοχικών πακέτων από τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, το συγκεκριμένο πλαίσιο αποτελεί μοχλό για συγκέντρωση και συγκεντροποίηση κεφαλαίου και γης.

-- Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς παράγοντες, ο μηχανισμός που θα αποφασισθεί θα έχει έκτακτο και όχι μόνιμο χαρακτήρα.

Υπάρχει και η πρόταση για την ίδρυση χρηματοπιστωτικού Οργανισμού τύπου «κακής τράπεζας», στην οποία θα περιέλθει ένα ορισμένο μέρος από τα λεγόμενα «κόκκινα» δάνεια. Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), η δημιουργία κακής τράπεζας είναι μία «επιλογή που εξετάζεται» και μάλιστα με το ενδεχόμενο αξιοποίησης των διαθέσιμων κεφαλαίων του ΤΧΣ. Η «κακή τράπεζα» θα μπορούσε να αγοράσει από τις τράπεζες πακέτα προβληματικών δανείων, με «σκόντο» ακόμη και πολύ πάνω από 50%. Στη συνέχεια, η «κακή τράπεζα» θα μπορούσε να εμφανίσει και κέρδη, ανακτώντας κομμάτι από τα επίδικα δάνεια σε πολύ υψηλότερες τιμές. Αντίθετη, σε αυτή την προοπτική, εμφανίζεται η συγκυβέρνηση, μέσω υψηλόβαθμων παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών.

Στην ανάγκη διαμόρφωσης κρατικού Οργανισμού, τύπου «κακής τράπεζας», εστιάζει και ο ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα, κάνει λόγο για «διαχείριση των "κόκκινων" δανείων επιχειρήσεων και νοικοκυριών, που βασίζεται στη δημιουργία ενός ενδιάμεσου δημόσιου φορέα διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, ο οποίος θα αναλάβει τη θεσμοθέτηση και την εποπτεία της εφαρμογής ενός απλού, αποτελεσματικού, διαφανούς και δίκαιου προγράμματος ρύθμισης των κόκκινων δανείων, με αντικειμενικά κοινωνικά κριτήρια που θα προστατεύουν τους αδύνατους και όσους έχουν πληγεί από την κρίση». Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ βάζει στο ίδιο τσουβάλι τα χρέη των επιχειρηματικών ομίλων με αυτά των λαϊκών νοικοκυριών. Φαίνεται ότι νοιάζεται για τα λαϊκά νοικοκυριά αλλά βασικά νοιάζεται για την ανακούφιση των επιχειρήσεων από τα δάνεια, αφού στοχεύει στην ανάκαμψη των καπιταλιστικών επιχειρήσεων.