Κοινή στόχευση της κυβερνητικής τροπολογίας και της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ η με κάθε τρόπο είσπραξη των «χρεών» που αδυνατεί να πληρώσει ο λαός
Οργάνωση της πάλης για πλήρη κατάργηση των αντιλαϊκών φόρων και κούρεμα των χρεών των λαϊκών στρωμάτων
Στη Βουλή κατατέθηκε χτες από τη συγκυβέρνηση η τροπολογία για τη ρύθμιση των εμφανιζόμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Κεντρικό ζητούμενο είναι η διόγκωση των φορολογικών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, σε μια διεργασία που συντελείται μέσα και από το δυνάμωμα της αντιλαϊκής φοροληστείας. Σε αυτό το πλαίσιο, προτεραιότητα για την πολιτική του κεφαλαίου αποτελεί η είσπραξη των ανείσπρακτων οφειλών λαϊκών νοικοκυριών που αδυνατούν να πληρώσουν τα χαράτσια τα οποία προέρχονται από τα μνημόνια και τους εφαρμοστικούς νόμους.
Σε στρατηγική σύμπλευση με την κυβέρνηση, η πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει στη Βουλή αντίστοιχη πρόταση νόμου, η οποία και αποκαλύπτει τις κραυγαλέες ομοιότητες με τη συγκυβέρνηση ακόμη και σε ό,τι αφορά τη διαχειριστική πολιτική υπέρ του κεφαλαίου. Τόσο η κυβέρνηση όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ αγωνιούν για την πορεία των φορολογικών εσόδων του αστικού κράτους, τα οποία με τη σειρά τους «μεταφράζονται» σε νέες ελαφρύνσεις και ενισχύσεις για το κεφάλαιο, καθώς και σε «κοινωνικά μερίσματα» ελεημοσύνης για τη διαχείριση των ακραίων φαινομένων φτώχειας.
Τι προβλέπει η κυβερνητική τροπολογία
Αναλυτικά, η κυβερνητική τροπολογία προβλέπει τα παρακάτω:
-- Στο ακέραιο καταβάλλεται το αρχικό ποσό της οφειλής, όπως αυτό προσδιορίστηκε από τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
-- Για χρέη μέχρι 15.000 ευρώ, η επιμήκυνση μπορεί να φτάσει μέχρι τις 100 μηνιαίες δόσεις και μέχρι 72 δόσεις για οφειλές πάνω από 15.000. Στη ρύθμιση περιλαμβάνονται οφειλές μέχρι 1 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε αυτήν μπορούν να συμμετάσχουν και ισχυρές επιχειρήσεις, οι οποίες εξομοιώνονται με τα λαϊκά νοικοκυριά.
-- Η ελάχιστη μηνιαία δόση φτάνει στα 50 ευρώ. Ετσι, για χρέος ύψους 1.000 ευρώ, ο μέγιστος αριθμός δόσεων που μπορεί να επιλεγεί από ένα λαϊκό νοικοκυριό διαμορφώνεται τελικά στις 20 μηνιαίες.
-- Προϋπόθεση για την υπαγωγή στη ρύθμιση είναι οι φορολογούμενοι να είναι φορολογικά ενήμεροι, να έχουν δηλαδή εξοφλήσει κανονικά οφειλές που έχουν προκύψει μετά την 1η Οκτώβρη, όπως, για παράδειγμα, την τρέχουσα δόση του ΕΝΦΙΑ. Με το συγκεκριμένο, εκβιάζουν λαϊκά νοικοκυριά να ανταποκριθούν σε τρέχοντα χρέη, προκειμένου να ενταχθούν στα «ευεργετήματα» της ρύθμισης για τις παλαιότερης κοπής οφειλές.
-- Παρέχονται «εκπτώσεις» επί των προβλεπόμενων σήμερα προστίμων, που θα κλιμακώνονται από 20% μέχρι και 100%, αντιστρόφως ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που θα επιλέξουν οι φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμα χρέη. Ειδικότερα, μείωση των προσαυξήσεων στο 100% προβλέπεται σε περίπτωση αποπληρωμής ολόκληρου του ποσού σε μια δόση, στο 90% μέχρι 12 δόσεις, 80% σε 24 δόσεις, 70% σε 36 δόσεις, 60% σε 48 δόσεις, 50% σε 60 δόσεις, 30% σε 72 δόσεις, 20% σε 100 δόσεις. Η προσαύξηση (επιτόκιο) για όσους ενταχθούν στη ρύθμιση διαμορφώνεται σε 4,56% ετησίως για το χρόνο της καθυστέρησης (από 8,75%).
-- Τα «ευεργετήματα» της ρύθμισης χάνονται σε περίπτωση μη έγκαιρης καταβολής δύο δόσεων στη διάρκεια ενός έτους. Σε περίπτωση «ανωτέρας βίας», ο φορολογούμενος μπορεί να ζητήσει την επανένταξη στη ρύθμιση, μόνο για μια φορά στη διάρκεια του προγράμματος.
-- Η εφορία θα συνεχίσει να έχει δυνατότητα συμψηφισμού χρηματικών απαιτήσεων μέχρι το 1/7 του ποσού που υπολείπεται.
-- Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των οφειλών που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μέχρι την 1η Οκτώβρη 2014.
-- Αναστέλλονται η εφαρμογή «αναγκαστικών μέτρων» (κατασχέσεις κ.ά.) καθώς και η ποινική δίωξη των οφειλετών που εντάσσονται στη ρύθμιση.
-- Οι «συνεπείς» φορολογούμενοι που ήδη υπάγονται σε κάποια από τις υπάρχουσες ρυθμίσεις μπορούν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση με επανυπολογισμό του επιτοκίου αναδρομικά στο 4,56%.
-- Δυνατότητα αίτησης για την υπαγωγή στη ρύθμιση προβλέπεται μέχρι το τέλος Μάρτη 2015.
Παρατείνεται το τάχα «έκτακτο» χαράτσι «αλληλεγγύης»
Σύμφωνα με άλλες διατάξεις, σε ισχύ παραμένει και για την επόμενη διετία (2015 - 2016) το χαράτσι για τη λεγόμενη «αλληλεγγύη» που επιβάλλεται σε μισθωτούς, συνταξιούχους, αυτοαπασχολούμενους κ.ά., το οποίο έληγε στο τέλος του 2014.
Σήμερα, εφαρμόζεται συντελεστής 1% στο κλιμάκιο 12.000 - 20.000 ευρώ από το πρώτο ευρώ εισοδήματος. Με τη νέα ρύθμιση, ο συντελεστής μειώνεται κατά 30% (δηλαδή στο 0,7% από 1%). Ετσι, από το 2015, το συγκεκριμένο χαράτσι για εισόδημα στα 13.000 ευρώ το χρόνο διαμορφώνεται σε 91 ευρώ (από 130 ευρώ). Μετά και την έκπτωση, τα πρόσθετα κρατικά έσοδα για την ερχόμενη διετία αναμένονται σε 1,53 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Παράλληλα, για ένα έτος (2015) θα διατηρηθεί ο σημερινός συντελεστής ΦΠΑ για τον κλάδο της εστίασης (13%).
Ασφαλιστικές εισφορές
Αντίστοιχες με τις ρυθμίσεις για χρέη προς την εφορία είναι και οι ρυθμίσεις που προβλέπονται για τις οφειλές των επαγγελματιών (αυτοαπασχολούμενων, αγροτών κ.ά.) προς τα ασφαλιστικά ταμεία (με εξαίρεση το ΝΑΤ).
Η τροπολογία όσον αφορά τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, εκτός όλων των άλλων, όπως και στην περίπτωση των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης μέσω του ΚΕΑΟ, αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο τον αγρότη και τον αυτοαπασχολούμενο που εξαιτίας αντικειμενικών δυσκολιών δεν έχουν να πληρώσουν τις εισφορές τους και μένουν οι ίδιοι ανασφάλιστοι, και τις καπιταλιστικές επιχειρήσεις που χρωστάνε στο ΙΚΑ. Η ταύτιση αυτή μόνο σε όφελος των φτωχών ΕΒΕ, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών δεν είναι. Το «ίσο μέτρο» στρέφεται ενάντια στους ασφαλισμένους στον ΟΑΕΕ και τον ΟΓΑ που αδυνατούν να πληρώσουν τις εισφορές τους, σε αντίθεση με τους επιχειρηματίες οι οποίοι ενώ έχουν κρατήσει τις εισφορές των εργαζομένων που απασχολούν, τις παρακρατούν για λογαριασμό τους και δεν τις αποδίδουν στο ΙΚΑ.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ
Αποκαλυπτική για τις διαθέσεις του ΣΥΡΙΖΑ είναι και η χτεσινή δήλωση του βουλευτή του κόμματος και τομεάρχη Οικονομίας, Ευ. Τσακαλώτου, ο οποίος «κατηγορεί» την κυβέρνηση για την «αποτυχία» της προηγούμενης ρύθμισης και για το γεγονός ότι φέρνει τώρα την τροπολογία «έπειτα από πάμπολλες καθυστερήσεις», δηλαδή ότι δεν φρόντισε έγκαιρα να εισπράξει από τα λαϊκά νοικοκυριά τα «μνημονιακά» χαράτσια. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, «η ρύθμιση που προτείνει η κυβέρνηση είναι μεν ευνοϊκότερη από την υφιστάμενη, η οποία επί της ουσίας έχει αποτύχει καθώς ελάχιστοι οφειλέτες έχουν υπαχθεί σε αυτή».
Χαρακτηριστικά, η «κριτική» του ΣΥΡΙΖΑ αφορά αποκλειστικά και μόνο σε 2 σημεία: Στην επιβολή επιτοκίου προσαύξησης (4,56%) και στο ότι η ρύθμιση «δεν συνδέει το ποσό της δόσης με τη δυνατότητα αποπληρωμής του οφειλέτη»...
Η πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει:
-- Η ρύθμιση των βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών γίνεται μέχρι και σε 84 μηνιαίες δόσεις, ενώ το σύνολο των ετήσιων καταβολών φτάνει στο 20% του ετήσιου εισοδήματος. Δηλαδή, σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τις τεχνικές χρονικής επιμήκυνσης, το σύνολο του ποσού (φόροι και άλλα χαράτσια) εξακολουθεί να παραμένει απαιτητό από την εφορία και μάλιστα για το σύνολο των λαϊκών νοικοκυριών, χωρίς απολύτως καμία εξαίρεση. Σε περιπτώσεις ταυτόχρονης ρύθμισης φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών η ταρίφα του ΣΥΡΙΖΑ ανεβαίνει στο 30% του εισοδήματος. Με αυτόν τον τρόπο, όπως σημειώνουν, «παρέχεται η δυνατότητα να εξυπηρετηθούν τα ληξιπρόθεσμα και τα τρέχοντα χρέη, να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις και να συντηρηθεί στα απολύτως αναγκαία επίπεδα ο επαγγελματίας και η οικογένειά του»!
-- Τα... ευεργετήματα της ρύθμισης αλά ΣΥΡΙΖΑ παύουν να ισχύουν σε περίπτωση «καθυστέρησης» πάνω από ένα μήνα και για δύο συνεχόμενες δόσεις. Σε αυτήν την περίπτωση, η ρύθμιση καταργείται και «η οφειλή εισπράττεται με τις γενικές ισχύουσες διατάξεις», δηλαδή με τα ήδη προβλεπόμενα ασήκωτα πρόστιμα και προσαυξήσεις...