Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

Οι αξιώσεις των εφοπλιστών

 

Η δίωξη των ναυτεργατών επειδή έκαναν απεργία δεν είναι άσχετη με τις άμεσες επιδιώξεις των εφοπλιστών. Η επέκταση της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας και στα πλοία της ακτοπλοΐας με ό,τι σημαίνει αυτό για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, η ενίσχυση των επιδοτήσεων, δηλαδή το «ζεστό χρήμα» που καταβάλλεται στους εφοπλιστές με την προκλητική «πατέντα» των άγονων γραμμών, η αναμόρφωση του ακτοπλοϊκού δικτύου σε βάρος των μικρότερων νησιών που απειλούνται με πλήρη εγκατάλειψη, είναι ορισμένα από τα μέτρα που προετοιμάζονται από τα κυβερνητικά επιτελεία για την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που δραστηριοποιείται στην ακτοπλοΐα και τα οποία αποτυπώνονται ανάγλυφα σε έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Με την έκθεση επιδιώκεται να δοθεί στα φιλοεφοπλιστικά μέτρα και το ανάλογο «περιτύλιγμα», ώστε να «πλασαριστούν» ως αναγκαία.

Ετσι περιέχεται στην έκθεση η εκτίμηση ότι «η συνολική συνεισφορά της εγχώριας ακτοπλοΐας σε όρους ΑΕΠ υπολογίζεται σε 11,8 δισ. ευρώ ή 6,5% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας» για το 2013. Ενώ, σε όρους απασχόλησης, η σχετική επίδραση διαμορφώνεται «σε 260 χιλ. θέσεις εργασίας (ή 7,2% της συνολικής απασχόλησης), μέγεθος το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο ήμισυ της απασχόλησης στις νησιωτικές περιφέρειες». Πέρα από το γεγονός ότι τα νούμερα αυτά είναι αποτέλεσμα αλχημείας, καθώς χρεώνουν στην ακτοπλοΐα αποτελέσματα άλλων οικονομικών τομέων (ξενοδοχείων, εστίασης, τροφίμων και ποτών, τραπεζών και εμπορίου που υπάρχουν στα νησιά!) αυτά αναφέρονται, προκειμένου να ενισχυθεί η θεωρία ότι αν ληφθούν τα μέτρα που προετοιμάζονται, τα μεγέθη αυτά θα πολλαπλασιαστούν.

Η πραγματική «συνεισφορά» των ακτοπλόων εφοπλιστών, για την οποία δεν αναφέρεται λέξη στην έκθεση, είναι ότι δεν πληρώνουν δεκάρα τσακιστή για φόρους. Ακόμα και τα καύσιμα για τα καράβια τους είναι αφορολόγητα. Αντίθετα, εισπράττουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ καθαρό, ζεστό χρήμα από τις επιδοτήσεις. Στο όνομα της κερδοφορίας τους, έχουν αποδεκατίσει τον ακτοπλοϊκό στόλο με αποτέλεσμα, όπως αναφέρεται άλλωστε και στην έκθεση, το 2013 να είχαν δρομολογημένα μόλις 57 πλοία από 97 το 2010, έχουν ήδη προχωρήσει στη δραστική μείωση των οργανικών θέσεων (αριθμός πληρώματος ανά ειδικότητα) των πλοίων και έχουν επιβάλει την απλήρωτη δουλειά σε βάρος των ναυτεργατών. Στη ΝΕΛ, για παράδειγμα, οι ναυτεργάτες είναι πάνω από 6 μήνες απλήρωτοι!

Ειδικά για τις επιδοτήσεις, αξίζει να αναφερθεί ότι για τη δρομολογιακή περίοδο 1/11/2013 έως 31/10/2014, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το ποσό που είχε καθοριστεί αρχικά για 25 «άγονες γραμμές» ήταν στο σύνολο 416.645,9 ευρώ το δρομολόγιο!

Η έκθεση αναφέρει στοιχεία για τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών, ενώ πρόκειται για εταιρείες που ανήκουν σε μεγάλους ομίλους που «σφύζουν» από κερδοφορία, όπως για παράδειγμα η ΑΝΕΚ, που ανήκει στον «Ομιλο Βαρδινογιάννη», ο οποίος διαθέτει από διυλιστήρια μέχρι τράπεζες και φτάνει στο διά ταύτα: «Η προσαρμογή του κλάδου στα νέα δεδομένα απαιτεί συνεχείς προσπάθειες περιορισμού του κόστους εκμετάλλευσης» και προσθέτει «με δεδομένο ότι το κόστος των καυσίμων καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό εξωγενώς, η μείωση του κόστους λειτουργίας μπορεί να επιτευχθεί με μείωση του κόστους επανδρώσεως, π.χ. επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών, συνθέσεις πληρωμάτων που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των πλοίων»! Δηλαδή, η οργανική σύνθεση θα αποτελείται από ένα μικρό αριθμό ναυτεργατών ασφαλισμένων ενώ οι λοιπές ανάγκες του πλοίου θα καλύπτονται από ανασφάλιστους και χαμηλόμισθους, όπως ακριβώς συμβαίνει στα ποντοπόρα πλοία.

Τα μέτρα αυτά θα έχουν δραματικές επιπτώσεις σε βάρος των νησιωτών, αφού προτείνεται η πλήρης κατάργηση της υποχρεωτικής δρομολόγησης των πλοίων, ενώ σε ό,τι αφορά το ακτοπλοϊκό δίκτυο προτείνονται τα νησιά - κόμβοι που σημαίνει ότι τα μικρότερα νησιά γύρω από αυτά θα καλύπτονται όπως αναφέρει «με υδροπλάνα» και μικρότερα πλοία που σημαίνει καΐκια.

“Ριζοσπάστης”