Μην παραδοθείς...

Μην παραδοθείς...

Πέμπτη 9 Ιουλίου 2015

Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι προετοιμασμένος και αποφασισμένος


ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ 3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ

Ο «Ριζοσπάστης» μίλησε για το πολιτιστικό - ιστορικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο 3ο Γυμνάσιο Περάματος και οδήγησε στην έκδοση «Η Μάχης της Ηλεκτρικής», με τον Κυριάκο Τσερκέζογλου, τον εκπαιδευτικό που ήταν υπεύθυνος για το πρόγραμμα μαζί με τη συνάδελφό του Αννα Μητρακοπούλου.
Οπως μας εξήγησε ο Κ. Τσερκέζογλου, κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να πάρει και να υλοποιήσει ένα τέτοιο πρόγραμμα, αποφασίζοντας ο ίδιος το περιεχόμενο που θα έχει. Τυπικά, αυτό που χρειάζεται, είναι να υποβάλει την πρότασή του στην αρχή της χρονιάς (σχετικές εγκύκλιοι φτάνουν στα σχολεία κάθε χρόνο που ενημερώνουν για τις προθεσμίες) στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπου ανήκει το σχολείο. Αφού εγκριθεί από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, γίνεται ανοιχτή πρόσκληση στους μαθητές του σχολείου και όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, προσκομίζουν επίσης μια γραπτή άδεια από τους γονείς τους ότι τους επιτρέπουν τη συμμετοχή. Αυτό γίνεται γιατί η συμμετοχή στο πρόγραμμα συνεπάγεται συναντήσεις των μαθητών και των υπεύθυνων εκπαιδευτικών εκτός σχολικού ωραρίου και σε πολλές περιπτώσεις (όπως και στο πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο 3ο Γυμνάσιο Περάματος) μετακινήσεις εκτός σχολείου. Πέρα από τις τυπικές διαδικασίες, χρειάζεται και η ουσιαστική στήριξη από τη διεύθυνση του σχολείου και όπως μας εξηγεί ο Κ. Τσερκέζογλου, στην περίπτωση του 3ου Γυμνασίου Περάματος εκφράζεται αμέριστη.
«Η απόφαση ανήκει στον εκπαιδευτικό. Ομως, ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των μαθητών με την όλη παρουσία του απέναντι στα παιδιά και τότε θα έχει και την ηθική υποστήριξη σε αυτό που κάνει», τονίζει ο Κ. Τσερκέζογλου. Και η Αννα Μητρακοπούλου σημειώνει ότι τέτοιου είδους προγράμματα «δίνουν οξυγόνο στο σχολείο». Αυτό φαίνεται, εξάλλου, και από το πώς αγκαλιάζουν τέτοια προγράμματα οι γονείς των μαθητών, βλέποντας τη θετική επίδραση που έχουν στα παιδιά τους.
Μπορεί βέβαια για έναν εκπαιδευτικό να είναι πολύ εύκολο να πάρει έγκριση για την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος, όμως αυτό δεν αρκεί. Προϋποθέτει να έχει κάνει προετοιμασία για να παρουσιάσει την ιδέα του προγράμματος στην αρχή της χρονιάς και κυρίως να είναι αποφασισμένος για πολύ, πολύ περισσότερη δουλειά. «Ο φόρτος εργασίας θα έλεγα ότι υπερτριπλασιάζεται. Εμείς χρειαστήκαμε αμέτρητες ώρες, μόνο για να επεξεργαστούμε και να ταξινομήσουμε τον όγκο του αρχειακού υλικού» σημειώνει ο Κ. Τσερκέζογλου, προσθέτοντας όμως ότι το αποτέλεσμα πραγματικά δικαιώνει την προσπάθεια και τονίζοντας ότι ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει μια τέτοια δουλειά, πρέπει να είναι προετοιμασμένος και αποφασισμένος.
Τέλος, πρέπει να σημειώσουμε ότι το πρόγραμμα δεν είχε καμιά χρηματοδότηση από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης ή το υπουργείο. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί μάς εξήγησαν ότι οι μαθητές και οι οικογένειές τους δεν επιβαρύνθηκαν καθόλου οικονομικά για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα και τα μόνα ευρώ που έδωσαν όλη τη χρονιά ήταν για την εκδρομή τους στα Καλάβρυτα, που κόστισε όσο κοστίζει κάθε σχολική εκδρομή. Η έλλειψη χρηματοδότησης από το κράτος καθιστούσε, βέβαια, δύσκολη υπόθεση την έκδοση του βιβλίου, γι' αυτό και οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί εξέφρασαν και μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» τις θερμές ευχαριστίες τους προς την ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ, αλλά και προς το σωματείο τους, την ΕΛΜΕ Πειραιά, το ΔΣ της οποίας ομόφωνα ενέκρινε τη χρηματοδότηση της έκδοσης. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη στήριξη της ΠΕΑΕΑ και της ΕΛΜΕ, γιατί έτσι δε χρειάστηκε να αναζητήσουμε χορηγούς για την έκδοση», εξηγούν.
Η εξαιρετική δουλειά που κάνουν αυτοί οι εκπαιδευτικοί με τα προγράμματα που υλοποιούν, δε σταματάει εδώ. Ηδη συζητούν σκέψεις για τη συνέχεια, μ' ένα νέο πρόγραμμα την ερχόμενη σχολική χρονιά.

Τα περιεχόμενα της εξαιρετικής έκδοσης

Η Μάχη της Ηλεκτρικής. Το εργοστάσιο και μπροστά ΕΛΑΣίτες
Η Μάχη της Ηλεκτρικής. Το εργοστάσιο και μπροστά ΕΛΑΣίτες
  • 1ο Κεφάλαιο: Η άνοδος του Χίτλερ στη Γερμανία.Σύντομη αναφορά στα ιστορικά γεγονότα που έφεραν το 1933 το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα του Χίτλερ στην εξουσία, ως αφετηρία στα δεινά της ανθρωπότητας που προκάλεσε ο φασισμός.
  • 2ο Κεφάλαιο: Ο ελληνοϊταλικός πόλεμος του '40-'41, η κατοχή και η εθνική αντίσταση. Η είσοδος της Ελλάδας στον πόλεμο, η στάση του φασίστα γερμανόφιλου Μεταξά. Η ίδρυση του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ, της ΕΠΟΝ, η δράση τους και απαράμιλλες σελίδες ηρωισμού.
  • 3ο Κεφάλαιο: Οι θηριωδίες των Ναζί στην Ελλάδα. Οι μαθητές γράφουν για το ολοκαύτωμα στο Μονοδέντρι το 1943. Παίρνουν συνέντευξη από την μαχήτρια του ΔΣΕ Αλεξάνδρα Πλατατζή - Οικονομάκου που συγκλονίζει: «Κάθε φορά που βλέπω κουκούλες θυμάμαι εκείνες τις εποχές. Ετσι έμπαιναν στα σπίτια μας. Εσπασαν της μάνας μου τα δυο χέρια, της αδελφής μου το κεφάλι (...)». Μιλούν για το ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων και παραθέτουν ανατριχιαστικές μαρτυρίες, ενώ γράφουν και για τη δική τους εκδρομή - προσκύνημα στα Καλάβρυτα και για τις εντυπώσεις τους από αυτή. Μιλούν για τη ματωμένη Πρωτομαγιά του '44 και την επίσκεψή τους στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής παραθέτοντας και το ποίημα του Κ. Βάρναλη για τους 200 εκτελεσμένους. Κάνουν αναφορά στο ολοκαύτωμα του Διστόμου.
  • 4ο Κεφάλαιο: Το Κερατσίνι, η Κοκκινιά και το Πέρασμα στον αγώνα. Οι μαθητές παίρνουν συνέντευξη από τον 87χρονο Στέλιο Διαβολάκη που τους μιλά για την ένταξή του και τη δράση του στην ΕΠΟΝ. Παραθέτουν ακόμα αφηγήσεις του Μιχάλη Μάλλη για τα συνθήματα στους δρόμους, το «χωνί», την οργάνωση του ΕΛΑΣ, τα προβλήματα, τις μάχες, τον οπλισμό του 1ου τάγματος του ΕΛΑΣ στο Κερατσίνι.
  • 5ο Κεφάλαιο: Το Μπλόκο της Κοκκινιάς. Η επίσκεψη των μαθητών στη Μάντρα του Μπλόκου της Κοκκινιάς, τα γεγονότα πριν τον αιματοβαμμένο Αύγουστο του '44, το χρονικό του Μπλόκου, η θυσία της Διαμάντως Κουμπάκη είναι οι ενότητες που συνθέτουν το συγκεκριμένο κεφάλαιο.
  • 6ο Κεφάλαιο: Η μάχη της Κοπής και η μάχη της Ηλεκτρικής. Σύντομη ιστορική αναφορά σε δύο σημαντικά γεγονότα. 12 Οκτώβρη 1944: Η μάχη της Κοπής όπως τη διηγήθηκε στον Μιχάλη Μάλλη ο καπετάνιος Αριστόδημος Μιχελιδάκης - Φασουλάκης. Η μάχη της Ηλεκτρικής: 13 Οκτώβρη 1944. Πλούσιο υλικό από τις αφηγήσεις των: Αντώνη Αντύπα διοικητή του 1ου Λόχου του ΕΛΑΣ, Βασίλη Λαγωνίκα, Μιχάλη Μάλλη. Ο επίλογος της μάχης, η σημασία της σύμφωνα με τον Νίκανδρο Κεπέση, μνήμες κατοίκων και η επίσκεψη του 3ου Γυμνασίου στο μνημείο των πεσόντων. Επίσης παρατίθεται συνέντευξη - «μάθημα ζωής» με τον Πέτρο Μακρή, τον τελευταίο εν ζωή μαχητή από τη μάχης της Ηλεκτρικής, όταν έκαναν την έρευνά τους τα παιδιά. Δυστυχώς, ο Π. Μακρής πέθανε πριν από λίγες μέρες, γεμίζοντας με θλίψη και πείσμα μαθητές, εκπαιδευτικούς κι όσους τον γνώρισαν.
  • 7ο Κεφάλαιο: Αγωνιστές που έπεσαν στο Κερατσίνι. Μιχάλης Καράβελλας. Βενιζέλος Πασαλής, Σοφρόνης Αξιώτης. Αννα Παυλάκου - Θωμάκου. Κώστας Φωτάκης. Για όλους αυτούς οι μαθητές παραθέτουν τις συγκλονιστικές ιστορίες τους.
  • 8ο Κεφάλαιο: Απόστολος Δούκας ή Δαίμονας. Ενας Κερατσινιώτης σαμποτέρ. Η ιστορία ενός Ελληνα σαμποτέρ κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
  • 9ο Κεφάλαιο: Ομηρος GR32361. Οκτώβρης 1944. Την ώρα που χιλιάδες οικογένειες προσπαθούν να επουλώσουν τις πληγές τους, κάποιοι δίνουν ακόμα τη μάχη της επιβίωσης στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του φασισμού κάπου στην Ευρώπη. Συγκλονιστικές μνήμες του Μιχάλη Γεωργαλά αποτυπώνουν πιστά τη φρίκη του Νίενγκαμε.
  • 10ο Κεφάλαιο: Η δικτατορία των Συνταγματαρχών. Οι μήνες και τα χρόνια που ακολουθούν αποδεικνύονται πέτρινα. Η Ολγα Ζαζοπούλου παραχωρεί συνέντευξη στους μαθητές για αυτά τα πέτρινα χρόνια.

Οι Κρέοντες θα 'χουν απέναντί τους πάντα ασυμβίβαστες Αντιγόνες
ΚΡΕΩΝ: Παραμιλάς; Θα στείλω εγώ τη χώρα στο χαμό της;
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Μονάχη της θα πάει. Γιατί μπροστά σου σκύβει. Κι ο σκυμμένος δεν βλέπει αυτόν που του ορμά. Βλέπει μονάχα χώμα - το χώμα που θα τον δεχτεί.
ΚΡΕΩΝ: Προσβάλλεις τώρα, αδιάντροπη, και το ιερό χώμα της πατρίδας!
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Πόνος και κούραση, αυτό είναι η γη μας. Το χώμα και το σπίτι μας μονάχα δεν είναι η πατρίδα. Η γη που βρέξαμε με ιδρώτα, το σπίτι μας, που αφήσαμε να καίγεται, ο τόπος όπου σκύψαμε με υποταγή δεν είναι αυτά μονάχα που ονομάζει ο άνθρωπος πατρίδα.
ΚΡΕΩΝ: Τη ζωή σου εξουσιάζω, δε σε νοιάζει;
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Θα με σκοτώσεις. Τι πιο πολύ μπορείς;
ΚΡΕΩΝ: Γιατί είσαι τόσο πεισματάρα;
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Για παράδειγμα στους άλλους».
Αυτό το απόσπασμα από την «Αντιγόνη» του Μπ. Μπρεχτ που ανέβασαν το 2014, επέλεξαν οι μαθητές να δώσουν στον επίλογο της έκδοσης, τονίζοντας ότι «Κρέοντες θα συνεχίσουν να υπάρχουν, πάντα όμως θα έχουν απέναντί τους ανώνυμες Αντιγόνες όλων των καιρών, που όρθιες και ασυμβίβαστες θα αντιστέκονται και θα νικούν». Γιατί, όπως λένε οι μαθητές, μέσα από όλη αυτήν τη δουλειά και τις συνεντεύξεις που πήραν «καταλάβαμε πώς ένα κοριτσόπουλο έπαιρνε το δρόμο για το βουνό, πώς ένας έφηβος μπορούσε να προστατεύει με το όπλο του τις υποδομές του ελληνικού λαού και τι ήταν εκείνο που έκανε την ανθρώπινη ψυχή να αντέχει βασανιστήρια, διώξεις και εξορίες, χωρίς να λυγίζει».